Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 MJwiki.no - Online Modelljernbaneleksikon
 MJwiki.no - Kommentarer og forslag
 copyright på bilder
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

einjen

Norway
228 Posts

Posted - 07/03/2007 :  19:04:13  Show Profile  Visit einjen's Homepage  Reply with Quote
http://mjwiki.no/wiki/index.php/MJwiki:Kopirett_og_beskyttelse

OK.... jeg vil bare si at jeg er kraftig imot at folk skal få legge inn copyrightbeskyttet materiale i mjwikien (unntatt på de sidene som er skrivebeskyttet).

Det betyr jo at informasjonen på wikien IKKE er et felles-eie, men et del-eie. Jeg kan altså ikke bruke informasjonen i bildene. Laste de ned til eget bruk. Dette strider da imot all wiki-tankegang?

Dette vil jo si at hvemsomhelst kan gå inn og bytte ut et ikke-beskyttet bilde med et bilde som har copyright...

Jeg synes ikke det er riktig....

--
Hva med å teste ut et gratis billedgalleri?
http://einarblog.homemade.no/einarblog

terjest

Norway
1837 Poster

Posted - 08/03/2007 :  00:24:12  Show Profile  Visit terjest's Homepage  Reply with Quote
Hei Einar

Retningslinjene for kopirett og beskyttelse ble laget forut for lanseringen av MJwiki, så de har ikke være gjenstand for debatt blant brukerne før du kommenterer nå.

Wikipedia har valgt å ikke ha kopirett på artikler og bilder. Men lenge hadde de kopirett på bilder. MJwiki bruker den samme programvaren som Wikipedia, men er selvsagt ikke forpliktet til å følge Wikipedias policy. I Mediawiki ligger det f.eks mange maler/scripter for å automatisk utstyre alle bilder og sider med footere om kopibeskyttelse.

MJwiki ønsker å la forfattere og fotografer å gi stoffet sitt kopibeskyttelse hvis de selv ønsker det. Stoff som ikke eksplisitt blir utstyrt med kopibeskyttelse, er helt fritt å viderebruke oghså utenfor MJwiki. Og dette er 80 prosent av MJwiki.

Vi mente at vi ikke ville få anledning til bruke endel kvalitetsartikler hvis de lå åpne for kopiering og fri redigering. Og vi fryktet at noen fotografer ville la være å publisere sine bilder hvis hvem som helst på nettet skulle kune bruke dem.

I bunnen ligger et ønske om å klunne skaffe stoff til MJwiki ved å ri begge hestene, ha både beskyttet og fritt stoff på wikien, tydelig merket. Vi har erfaring for at folk vegrer seg å poste fordi andre begynner å tukle med teksten deres.

Spissformulert kan man si at MJwik har et regelverk som både tilgoder signerte artikler oh bilder, og det frie dynamiske stoffet. Vi rir to hester, og håper det gir mest stoff

Hilsen Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC Lenz
Bilder/video www.arctictrains.com
Go to Top of Page

einjen

Norway
228 Poster

Posted - 08/03/2007 :  08:33:43  Show Profile  Visit einjen's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by terjest

Spissformulert kan man si at MJwik har et regelverk som både tilgoder signerte artikler oh bilder, og det frie dynamiske stoffet. Vi rir to hester, og håper det gir mest stoff

Det er greit nok, men dere burde ikke tillate å blande de to typene.
Synes dere at det er ok at noen bytter ut et bilde uten copyright med et bilde med copyright?

--
Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 08/03/2007 :  08:58:41  Show Profile  Reply with Quote
Enig at Wiki-prinsippet er å dele, men har også sans for at folk selv får råde over deres bilder. Når det er sagt, så mener jeg at for minst 99% av mj-bildene (inkludert mine egne MJ-bilder) som tas av folk på mj-forumene i Norge, spiller det liten rolle om det er kopibeskyttelse på eller ikke. De har ikke en slik karakter og kvalitet at det er grunn til å tro at noen skulle misbruke dem.
Så ut ifra det burde folk avstå fra å kopibeskytte bildene sine. Unntakene er GODE 1/1 bilder som det finnes potensielle stjelere av (til årsberettninger f.eks).
En løsning kunne være at man istedetfor å sette en total kopibeskyttelse, skrev at kommersiell bruk krever tillatelse.

Erstatte et delbart bilde med et kopibeskyttet, og regulering av dette.
Det kan neppe styres teknisk, og litt vanskelig å regelstyre. Hvis man tillater kopibeskyttede bilder, så ser jeg ikke hvorfor man skulle sperre for å skifte ut et bilde. Jeg synes man heller skal se på billedkvalitet og relevans i forhold til tekst. Det er viktigere for mj-wiki.
Hvis noen synes at bildet IKKE skulle vært skiftet ut, så er det jo bare å gå inn og legge det til igjen.
Eller man kan åpne en diskusjon på det.

mvh Øyvind S.

Moduler etter Fremo/FCS-standard.
Faller Car System (FCS)

Go to Top of Page

Øystein Wiik

Norway
2559 Poster

Posted - 08/03/2007 :  09:47:50  Show Profile  Reply with Quote
Uansett hvar mange © man utstyrer bilder og tekster med så kan folk laste det ned og printe skriveren tom for både papir og blekk uten å behøve å ha dårlig samvittighet for det.
Men den som bruker stoffet i vinnings hensikt er en tyv.

Men jeg er enig med Øyvind at det bør gå klart fram av regelverket.

ØW

EX-kremmer!
Go to Top of Page

tjm

Norway
2884 Poster

Posted - 08/03/2007 :  13:05:04  Show Profile  Visit tjm's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by einjen

Synes dere at det er ok at noen bytter ut et bilde uten copyright med et bilde med copyright?

--

Øh, den skjønte jeg ikke helt Einar.
Mener du det å bytte ut ett bilde i en artikkel med ett annet bilde?
Det betyr jo ikke at man fjerner eller gjør noe med selve "orginal" bilde som er lastet opp på wiki'n.

Og det at det så står ett copyright bilde i en artikkel betyr jo heller ikke at andre ikke kan bytte dette bildet igjen til ett annet forhåpenligvis bedre bilde uten copyright i artikkelen. Og visa versa.

Eller mener du at man kan slette ett opplastet bilde og så laste opp ett annet copyright bilde med samme navn. Det er jo heller ikke noe problem med hensyn til copyright på ett bilde. Hvis man sletter ett copyright bilde så er vel det fult lovelig. For man bruker det jo ikke da andre steder heller?

Og copyright bilder lastet opp på mjwiki kan jo benyttes fritt flere steder i andre artikkeler på selve mjwiki'en uten noen form for samtykke.

Om jeg skjønte noe av det jeg selv skrev nå vet jeg ikke helt, men håper jeg greide å forklare meg.

Mvh.
Torsja
WWW.TORSJA.COM & WWW.ZMOD.NO
Sjekk også ut www.MJwiki.no
Go to Top of Page

einjen

Norway
228 Poster

Posted - 08/03/2007 :  13:34:27  Show Profile  Visit einjen's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by tjm

quote:
Originally posted by einjen

Øh, den skjønte jeg ikke helt Einar.
Mener du det å bytte ut ett bilde i en artikkel med ett annet bilde?
Det betyr jo ikke at man fjerner eller gjør noe med selve "orginal" bilde som er lastet opp på wiki'n.

Og det at det så står ett copyright bilde i en artikkel betyr jo heller ikke at andre ikke kan bytte dette bildet igjen til ett annet forhåpenligvis bedre bilde uten copyright i artikkelen. Og visa versa.

Eller mener du at man kan slette ett opplastet bilde og så laste opp ett annet copyright bilde med samme navn. Det er jo heller ikke noe problem med hensyn til copyright på ett bilde. Hvis man sletter ett copyright bilde så er vel det fult lovelig. For man bruker det jo ikke da andre steder heller?

Og copyright bilder lastet opp på mjwiki kan jo benyttes fritt flere steder i andre artikkeler på selve mjwiki'en uten noen form for samtykke.

Jo. Men jeg kan ikke laste ned en artikkel med et copyrightbeskyttet bilde på og f.eks bruke det i en presentasjon.

Og så lurer jeg på: Hvem eier innholdet på mjwiki?
Når det gjelder vanlige artikler som er skrevet av mange brukere så opererer dere ikke med noen copyrightregler, men det gjør dere med bilder. Betyr det at jeg kan merke mine avsnitt og endringer i wikien med "Copyright Einar"?

Hva hvis jeg skrev en artikkel som jeg også brukte i MJ-bladet. Måtte jeg da ha oppgitt mjwiki som kilde?
Hva hvis jeg brukte artikkelen etter at noen hadde gjort noen endringer?
Hva om jeg tok en artikkel som jeg ikke har vært borti i det hele tatt og bare limte denn inn i e artikkel og sendte den til MJ-bladet, og merket: Kilde, mjwiki...
Ville det vært greit?

--
Go to Top of Page

tjm

Norway
2884 Poster

Posted - 08/03/2007 :  14:00:41  Show Profile  Visit tjm's Homepage  Reply with Quote
Slik ser rettighets teksten på MJwiki.no ut i dag.
http://mjwiki.no/wiki/index.php/MJwiki:Kopirett_og_beskyttelse

Dette med copyright rettigheter osv. er ikke ett lett tema desverre. Og kan jo tolkes og diskuteres på mange forskjellige måter ofte. Copyright ting er ikke min sterke side sett i forhold til fks. Norske lover osv. så noen fasit svar har jeg ikke personelig.

Mvh.
Torsja
WWW.TORSJA.COM & WWW.ZMOD.NO
Sjekk også ut www.MJwiki.no
Go to Top of Page

Aetesaki

Norway
103 Poster

Posted - 08/03/2007 :  16:50:48  Show Profile  Reply with Quote
Opphavsrett er ikke så vanskelig som det høres ut som.
Utgangspunktet er at opphavsretten til enhver tekst og/eller bilde tilhører forfatteren og/eller fotografen. Forfatteren/fotografen kan fraskrive seg opphavsretten helt eller delvis.

MJwiki har gjordt det enkelt, all usignert materiale som publiseres på MJwiki tilhører fellesskapet, og kan brukes fritt mot å oppgi MJwiki som kilde. Opphavsretten for all signert materiale som publiseres på MJwiki tilhører personen/firmaet som har signert materialet, og kan brukes fritt på MJwiki mot å oppgi kilde, men kan ikke benyttes utenfor uten tillatelse fra innehaver av opphavsretten.

Har du skrevet en signert artikkel på MJwiki, kan du fritt benytte den i MJ-bladet, eller andre steder, uten å være nødt til å oppgi MJwiki som kilde, skjønt det vil være en fordel å oppgi at artikkelen også finnes på MJwiki. Du kan også fritt bruke sitater fra en annens signerte artikkel i MJ-bladet, og andre steder, så lenge du oppgir kilde, MJwiki og forfatter, og ikke sitatet ikke er urimelig langt. Å sitere et par setninger anses som rimelig, mens et helt avsnitt anses som urimelig.

Aetesaki
----
Av menneskets drifter er jernbanedriften den største, nest etter seksualdriften, og tett fulgt av bankdriften.
Go to Top of Page

trulss

Norway
403 Poster

Posted - 08/03/2007 :  19:29:01  Show Profile  Visit trulss's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Aetesaki

Opphavsrett er ikke så vanskelig som det høres ut som.

Veldig bra oppsummering, det er faktisk så enkelt.

-TrulsS
Go to Top of Page

einjen

Norway
228 Poster

Posted - 08/03/2007 :  19:57:09  Show Profile  Visit einjen's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Aetesaki

MJwiki har gjordt det enkelt, all usignert materiale som publiseres på MJwiki tilhører fellesskapet, og kan brukes fritt mot å oppgi MJwiki som kilde. Opphavsretten for all signert materiale som publiseres på MJwiki tilhører personen/firmaet som har signert materialet, og kan brukes fritt på MJwiki mot å oppgi kilde, men kan ikke benyttes utenfor uten tillatelse fra innehaver av opphavsretten.

Det er blant annet her jeg har problemer: materialet som er usignert eies av fellesskapet (altså meg, blant annet), men jeg kan ikke gjøre som jeg vil med det utenfor wikien, til tross for at jeg eier det. FOr meg betyr dette at det ikke er eid av fellesskapet men av....mjwiki.... som jeg egentlig er litt usikker på hvem er

(ingen må misforstå meg dithen at jeg har noe imot mjwiki som sådan. Jeg synes det er et fantastisk bra iniativ og verktøy, og jeg foreslo noe slikt selv for lenge siden, jeg er bare litt uenig i copyrightreglene og slikt).

Når det gjelder copyright på bilder, så synes jeg som minstemål at det skal stå i bildeteksten, samt i beskrivelsen av bildet at bildet har copyright, slik at det er mulig å søke opp bilder med copyright via søk-funksjonen, slik at det blir enklere (for meg iallfall) å erstatte copyrightbildene.

--
Go to Top of Page

BKA

Norway
369 Poster

Posted - 08/03/2007 :  20:08:06  Show Profile  Reply with Quote
Einjen skrev,

quote:
(ingen må misforstå meg dithen at jeg har noe imot mjwiki som sådan. Jeg synes det er et fantastisk bra iniativ og verktøy, og jeg foreslo noe slikt selv for lenge siden, jeg er bare litt uenig i copyrightreglene og slikt).

Begynner og bli vansklig og forstå deg, eller lett og missforstå...

Vennlig hilsen Bengt Karlsen
HO,Peco,IB,Norsk
Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page