Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Nettsted
 Nettsted Norsk MJ Forum
 Retningslinjer
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

gunwes

Norway
599 Posts

Posted - 13/04/2007 :  16:27:43  Show Profile  Reply with Quote
Sitat fra vitrinetråden (Roger):

quote:
Jeg er av den oppfattning at forumbrukere som legitimerer seg på ett forum helt åpent for allmenheten med fullt navn og noen ganger også bosted (i tråd med dette forumets nye rettningslinjer), også kan bidra til å eksponere seg for mulige innbrudd og tyveri.
............................
Jeg respekterer derfor de som av forsiktighetshensyn ønsker å være "anonyme" på forumet, og skulle samtidig ønske at det også ble respektert av andre og rettningslinjene.

Det vil være en fordel om du leser retningslinjene før du begynner å fortolke dem. (Understrekninger gjort av undertegnete)

Gunnar
N-skala USA vest
ca 1955-1965

Roger

Norway
766 Poster

Posted - 13/04/2007 :  16:58:59  Show Profile  Reply with Quote
Hei!

Jeg har lest forumets nye rettningslinjer, hvor det blandt annet står (understrekninger gjort av undertegnede):

b) Den som angriper eller kommer med sterke beskyldninger om navngitte personer eller andre forumdeltakere, kritikk av handlinger, må skrive under med fullt navn eller fullt navn og bosted må fremkomme i profil.. Anonyme innlegg av denne typen vil bli fjernet.

c) Ingen brukernavn kan deles av flere personer uten at den som faktisk skriver innlegget identifiserer seg. Dette kan gjelde butikker, klubber, etc. Om brukernavn antas å bli misbrukt av flere, vil brukernavnet bli låst og innlegg vil bli fjernet.

Dersom man skal kunne delta i alle debatter på dette forum, legger jo rettningslinjene føringer om at man må oppgi fullt navn og/eller bosted. Dersom man skal identifisere seg, i tråd med rettningslinjene, må man jo oppgi svært mye personalia. Poenget mitt er at denne informasjonen derved blir tilgjengelig for almenheten, også for de som har uærlige hensikter.

Det var defor jeg tok dette opp den 19.12.2006 i det delforum hvor man inviteres til være med på å diskutere forumets rettningslinjer: http://www.norskmjforum.no/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5769
Siden flertallet av forumets aktive brukere har ratifisert de nye rettningslinjene, trodde jeg derved at denne debatten var lagt død.

Med vennlig hilsen

Roger

Edited by - Roger on 13/04/2007 17:14:01
Go to Top of Page

gunwes

Norway
599 Poster

Posted - 13/04/2007 :  17:08:14  Show Profile  Reply with Quote
Hvor i disse retningslinjene er det forbud mot anonyme brukere generelt?

Gunnar
N-skala USA vest
ca 1955-1965
Go to Top of Page

tjm

Norway
2884 Poster

Posted - 13/04/2007 :  17:21:48  Show Profile  Visit tjm's Homepage  Reply with Quote
Reglene med identifiserbare brukere trer vel egentlig bare i kraft når de anonyme brukerene åpenbart missbruker anonymiteten sin.

Og det blir jo da opp til andre forum brukere å eventuellt rapportere slik missbruk og adminene her på forumet til å finne ut av hvor grensen er/går og eventuelt hva som bør gjøres med missbrukeren.

Med hensyn til åpenhet ved fks. MJ-samlinger får være opp til hver enkelt bruker å vurdere selv. Det er ikke noe kollektivt ansvar for dette på ett slikt forum som dette.

Det man eventuelt kunne ha gjort er å opprette ett lukket forum [SIG] for verfiserte MJ-Samlere slik at de kan vise frem og skryte så mye de vil av sin egen samling seg i mellom. Men 100% sikkert vil det jo uansett ikke bli samme hvordan man vrir og vender på det

Mvh.
Torsja
WWW.TORSJA.COM & WWW.ZMOD.NO
Sjekk også ut www.MJwiki.no
Go to Top of Page

Roger

Norway
766 Poster

Posted - 13/04/2007 :  17:51:54  Show Profile  Reply with Quote
Hei!

quote:
Originally posted by gunwes

Hvor i disse retningslinjene er det forbud mot anonyme brukere generelt?

Det står ikke i klartekst at man ikke har lov til å registrere en anonym profil, det generelle forbudet fremgår allikevell i at man ikke er en "fullverdig" forumbruker på linje med alle, som kan delta i alle diskusjoner, såfremt man er anonym. Dette blir jo litt selvmotsigende til rettningslinjenes litra c som sier at "Alle har rett til en mening". Dette må jo forståes dithen at det er uavhengig om innholdet fremstår som kritisk eller ei. Samtidig "flagger" mange av forumets forvaltere i garantigruppen ett syn hvor anonyme brukere ikke svares eller bør svares.

quote:
Originally posted by tjm

Reglene med identifiserbare brukere trer vel egentlig bare i kraft når de anonyme brukerene åpenbart missbruker anonymiteten sin.

Dette er feil. I tråd med reglene, slik de nå er utformet, må de som for eksempel poster på vegne av produsenter, foretninger eller klubber under en felles profil, uansett identifisere seg. Skal man identifisere seg, må man faktisk oppgi svært mye.

Men den egentlige diskusjonen her handler vel egentlig om samlere vs. tyveri.

Med vennlig hilsen

Roger
Edit: Lagt til én settning i første avsnitt, og rettet én tastefeil.

Edited by - Roger on 13/04/2007 18:15:29
Go to Top of Page

Henning L

874 Poster

Posted - 13/04/2007 :  18:34:49  Show Profile  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Roger

Den som angriper eller kommer med sterke beskyldninger om navngitte personer eller andre forumdeltakere, kritikk av handlinger må skrive under med fullt navn eller fullt navn og bosted må fremkomme i profil.]

Ingen brukernavn kan deles av flere personer uten at den som faktisk skriver innlegget identifiserer seg.

Altså, Roger, det står da klart et par vesentlige forbehold her!

1. Skal du slenge dritt skal du stå for det med navnet ditt.
2. Poster du under fellesnavn, skal du signere så man vet hvilke av brukerne av fellesnavnet som har vært på ferde.

Er det så vanskelig å forstå, da!?

Ellers er det da ingen som bryr seg, en ivrig samler trenger da ikke oppgi fulle personalia og dermed identifisere seg selv 100% for å få lov til å skryte av vitrinen sin. Var jeg samler ville jeg holdt litt kjeft om hvor mye fint jeg har, riktignok. Eller låst det inne med alarm og selvskudd ...

Let it go!

mvh
Henning L
Go to Top of Page

gunwes

Norway
599 Poster

Posted - 13/04/2007 :  18:41:40  Show Profile  Reply with Quote
quote:

Det står ikke i klartekst at man ikke har lov til å registrere en anonym profil, det generelle forbudet fremgår allikevell i at man ikke er en "fullverdig" forumbruker på linje med alle, som kan delta i alle diskusjoner, såfremt man er anonym. Dette blir jo litt selvmotsigende til rettningslinjenes litra c som sier at "Alle har rett til en mening". Dette må jo forståes dithen at det er uavhengig om innholdet fremstår som kritisk eller ei. Samtidig "flagger" mange av forumets forvaltere i garantigruppen ett syn hvor anonyme brukere ikke svares eller bør svares.

b) Den som angriper eller kommer med sterke beskyldninger om navngitte personer eller andre forumdeltakere, kritikk av handlinger, må skrive under med fullt navn eller fullt navn og bosted må fremkomme i profil.. Anonyme innlegg av denne typen vil bli fjernet.

Du kan delta i alle mulige diskusjoner her på forumet som anonym bruker såfremt du holder deg til punkt b. Folk som ønsker å skrive noe som bryter med dette punktet bør ha ryggrad nok til å skrive under med fullt navn, ellers kan de la være.

quote:
quote:
Originally posted by tjm

Dette er feil. I tråd med reglene, slik de nå er utformet, må de som for eksempel poster på vegne av produsenter, foretninger eller klubber under en felles profil, uansett identifisere seg. Skal man identifisere seg, må man faktisk oppgi svært mye.

Torsja har egentlig rett. Ikke identifiserbare gruppenick er ikke tillatt, men gruppenavnet (klubb/forening/forretning) er registrert som bruker. Hva som forlanges er et navn i tillegg.

Gunnar
N-skala USA vest
ca 1955-1965
Go to Top of Page

Roger

Norway
766 Poster

Posted - 13/04/2007 :  19:11:54  Show Profile  Reply with Quote
Hei!

quote:
Originally posted by Henning L

Altså, Roger, det står da klart et par vesentlige forbehold her!

1. Skal du slenge dritt skal du stå for det med navnet ditt.

Du har selvsagt helt rett i dette Henning, såfremt du trekker likhetstegn mellom "slenge dritt" og, blandt annet, yttre seg kritisk til handlinger.

quote:
Originally posted by gunwes

Torsja har egentlig rett. Ikke identifiserbare gruppenick er ikke tillatt, men gruppenavnet (klubb/forening/forretning) er registrert som bruker. Hva som forlanges er et navn i tillegg

Hvor står egentlig kravet og føringene om hvordan gruppenicket skal være utformet, og hvor går definisjonen på ett identifiserbart gruppenick? Det som faktisk forlanges i tillegg, i tråd med rettningslinjene er faktisk en identifisering. At det bare er navnet (for- eller etternavn eller begge??) fremgår ikke noe sted.

Denne diskusjonen startet egentlig med samleres presentasjoner, og eventuellt hvor "invitasjonen til tyveri" eventuellt går. -Og det er den diskusjonen jeg har postet mine synspunkter i.

Den diskusjonen som føres her nå tjener ingen hensikt, da de nye reglene og rettningslinjene er vedtatt og ratifisert av flertallet av forumets aktive brukere. -Ett valg jeg respekterer. Jeg forsøkte å "invitere" til denne debatt før forumbrukerne selv hadde fattet ett vedtak i saken, dog uten noen respons. Jfr: http://www.norskmjforum.no/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5769
Jeg har defor ingen ønsker om å fortsette denne debatt, men poster gjerne mine synspunkter om hva jeg anser som "risikabelt" i forhold til å eksponere seg for eventuelle innbrudd og tyveri, da jeg synes enkelte utleverer for mye informasjon om seg selv og hva de har. Jeg setter derfor med dette punktum.

"Kunnskap er makt"

Med vennlig hilsen, og ønske om en god helg

Roger
Go to Top of Page

einjen

Norway
228 Poster

Posted - 14/04/2007 :  09:56:56  Show Profile  Visit einjen's Homepage  Reply with Quote
Her er min mening:
Det burde, i alle tilfeller, være unødvendig med identifisering i signatur.
I ytterste konsekvens er vi alle identifisert med ip-adresse. Det burde holde for alle praktiske formål.

--
Hva med å teste ut et gratis billedgalleri?
http://einarblog.homemade.no/einarblog
Go to Top of Page

Håvard H

Norway
2123 Poster

Posted - 14/04/2007 :  13:16:52  Show Profile  Visit Håvard H's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by einjen

Her er min mening:
I ytterste konsekvens er vi alle identifisert med ip-adresse. Det burde holde for alle praktiske formål.

Nei, IP-adresse er *ikke* noe bevis, og kan ikke brukes som noe annet enn et heller tvilsomt indisium.

Hvor mange er det som sitter på faste IP nummer?
De aller fleste har nettoppkobliong med dynamisk tildelt IP. Vel er det ofte slik at man beholder den samme IP over tid, men det er slett ikke sikkert.

Hvordan er det med IP hvis man logger seg på feks. fra maskinene på et universitet? Bibliotek? Internettkafe?

Et IP-nummer kan kun være et bevis om man samtidig får en rettskjennelse som gjør at man får tilgang til logger som kobler IP-nummer og bruker.

Hvis jeg skulle gjøre noe faneskap anonymt her ville mitt minste problem være å finne en offentlig tilgjengelig maskin, opprette en ny bruker og bølle løs.

Og hadde jeg vært riktig infam hadde jeg opprettet denne brukeren for lenge siden med et fiktivt, men helt vanlig navn. Så kunne jeg postet litt i dann og vann om løst og fast til jeg en dag trenger en terror-bruker.

Identifisering er dessuten et litt problematisk begrep. Noen bruker det med samme betydning som legitimering. Altså at man skal forevise legitimasjon for å få lov til å kritisere.

For meg er det godt nok at brukerne er konsekvente. Hvis brukeren "Tore på Sporet" har 500 postinger på nakken og er etablert forumbruker er det ikke nødvendig for meg å vite noe særlig mer. Helt ferske brukere som debuterer med å kritisere tungt vil jeg totalt ignorere, selv om de i profilen oppgir fullt navn og bosted.

Helt til slutt: Her på forumet er det *umulig* å være 100% sikker på at folk er den de gir seg ut for å være. Hvis vi ikke da krever det skal innføre digitale signaturer. I praksis ville dette bety at *alle* brukere måtte møte i "Real life" og utvekslet offentlige PGP-nøkler.

Dette er selvsagt et fullstendig tullete forslag, jeg vil bare illustrere at når vi her på forumet snakker om identifisering er dette ikke en absolutt størrelse, men en holdning.

Det handler rett og slett om å stå for det man skriver.

Mvh Håvard

http://www.folk-rovere.org/mj/
Go to Top of Page

einjen

Norway
228 Poster

Posted - 15/04/2007 :  21:08:22  Show Profile  Visit einjen's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Håvard H

quote:

Her er min mening:

Et IP-nummer kan kun være et bevis om man samtidig får en rettskjennelse som gjør at man får tilgang til logger som kobler IP-nummer og bruker.

Japp. For alle praktiske formål. Det er jo strengt tatt bare om man bryter norsk lov at identifisering er ønsket.... og trengs... Har man brysomme brukere, er det bare å stenge kontoene.....
quote:

Hvis jeg skulle gjøre noe faneskap anonymt her ville mitt minste problem være å finne en offentlig tilgjengelig maskin, opprette en ny bruker og bølle løs.

Dette kan synes enkelt, men gir deg ikke anonymitet. Går du til dette skritt så har du lagt ned så mye energi i det at du fortjener å lykkes....

quote:

Helt til slutt: Her på forumet er det *umulig* å være 100% sikker på at folk er den de gir seg ut for å være. Hvis vi ikke da krever det skal innføre digitale signaturer. I praksis ville dette bety at *alle* brukere måtte møte i "Real life" og utvekslet offentlige PGP-nøkler.

Dette er selvsagt et fullstendig tullete forslag.

Nei det er ikke tullete. Det er omtrent slik fremtiden kommer til å bli når man langt om lenge blir enig om hva slags digitale signaturer man skal ha. Du vil derimot slippe den biten med å møtes i "real life". Såfremt du stoler på digitale signaturer burde dette være nok for alle praktiske formål (og iallfall et forum med skarve tusen medlemmer).

Og jeg mener fortsatt at identifisering i signaturer er unødvendig.

I tillegg er det vel slik at signaturene er søkbare, slik at hvis man søker etter noe spesifikt som også er nevnt i en eller flere signaturer kan det være vanskelig å finne det innlegget man er på jakt etter.......

Forrige avsnitt var en digresjon.

--
Hva med å teste ut et gratis billedgalleri?
http://einarblog.homemade.no/einarblog
Go to Top of Page

Håvard H

Norway
2123 Poster

Posted - 15/04/2007 :  22:15:18  Show Profile  Visit Håvard H's Homepage  Reply with Quote
quote:

Japp. For alle praktiske formål. Det er jo strengt tatt bare om man bryter norsk lov at identifisering er ønsket.... og trengs... Har man brysomme brukere, er det bare å stenge kontoene.....

Så hvorfor snakke om IP-nummer?

quote:

Dette kan synes enkelt, men gir deg ikke anonymitet. Går du til dette skritt så har du lagt ned så mye energi i det at du fortjener å lykkes....

Jo,det er så enkelt, og det kan gi anonymitet. Det finnes internetkafeer der du putter på penger og får nettilgang uten å legitimere deg. Den brukeren du så lager er det ikke mulig å spore.

quote:

Nei det er ikke tullete. Det er omtrent slik fremtiden kommer til å bli når man langt om lenge blir enig om hva slags digitale signaturer man skal ha. Du vil derimot slippe den biten med å møtes i "real life". Såfremt du stoler på digitale signaturer burde dette være nok for alle praktiske formål (og iallfall et forum med skarve tusen medlemmer).

Jeg mener ikke at digitale signaturer er tullete.
Kryptering med 2 nøkkelsystem (privat og offentlig nøkkel) er ganske genialt.
Jeg har selv benyttet PGP, og det fungerer aldeles glimrende.

Det jeg mener er fullstendig tullete er at et forum for leketog skulle kreve legitimeringskrav som langt overgår det f.eks. "Alt Inn" krever.

Ytterligere diskusjon om kryptering, digitale signaturer og PGP får vi ta i et annet forum!

Mvh Håvard

http://www.folk-rovere.org/mj/
Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page