Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Z skala
 Torsja's - "Standard Cemical Tankcar"
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
Neste side
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic
Side: of 2

tjm

Norway
2614 Posts

Posted - 18/06/2007 :  01:24:32  Show Profile  Visit tjm's Homepage  Reply with Quote
Tenkte jeg skulle prøve å lage meg en ny tank vogn ala denne typen.

Her er den spede begynnelsen av selve tanken i min nye UNIMAT 1 dreibenk. Dette er mitt første forsøk å lage noe med den. Så vi får se hvordan det går videre. Blir nokk litt prøv og feil metoden nå i første omgang. Begynner med en 10mm messingstang som jeg dreier ned til ca. 8mm.

Siden jeg har en fresemaskin fra før så har jeg nå en 2-1 maskin. UNIMAT motoren har en "stepping" (pga. reimhjulet tror jeg?) som gjør at den enkelt kan brukes som en "mal" for å frese ned naglene på tanken. Bare dreier chucken ett hakk av gangen for hånd.

Mvh.
Torsja
WWW.TORSJA.COM & WWW.ZMOD.NO
Sjekk også ut www.MJwiki.no

BKA

Norway
369 Poster

Posted - 18/06/2007 :  08:39:04  Show Profile  Reply with Quote
Imponerende "craftmannship", Torsja.

Vennlig hilsen Bengt Karlsen
HO,Peco,IB,Norsk
Go to Top of Page

tjm

Norway
2614 Poster

Posted - 18/06/2007 :  21:20:08  Show Profile  Visit tjm's Homepage  Reply with Quote
Til neste steg så lager jeg påfyllings domen til tanken av en 5mm messing stang.

Her er de to første delene til tanken. I tanken har jeg borret ett 4mm hull som domen skal tres på plass i.

Her dreier jeg ned ett messingrør som skal bli en klave for feste av domen til tanken.

Her er klaven pesset ned på domen slik at den bøyer seg etter tanken.

Så borrer jeg hull i endene for senere feste til håndtak.

Nå er selve tanken nesten ferdig. Mangler ett lite lufte rør på domen og håndtakene. Men de setter jeg på senere tror jeg. Har borret huller til dem ferdig.

Mvh.
Torsja
Go to Top of Page

tjm

Norway
2614 Poster

Posted - 20/06/2007 :  16:43:47  Show Profile  Visit tjm's Homepage  Reply with Quote
I dag så er det påbegynt en "vugge" som tanken skal ligge i på vogna.
Begynner med ett messingrør som jeg lager "nagler i 2x2 rader.

Så kutter jeg av den den delen jeg skal bruke med en baufil.

Og her er "vuggen". Den skal også få noen støtte bein litt senere.

Mvh.
Torsja
Go to Top of Page

maxboo

Norway
42 Poster

Posted - 20/06/2007 :  20:30:43  Show Profile  Reply with Quote
Ser veldig bra ut.
Spent på å høre om du er fornøyd med UNIMATen ?!

mvh Karstein

Go to Top of Page

tjm

Norway
2614 Poster

Posted - 23/06/2007 :  01:47:58  Show Profile  Visit tjm's Homepage  Reply with Quote
Så langt er jeg fornøyd med Unimaten Karstein. Men fortsatt litt tidlig å si på første testen av den bare.

Har ikke gjort så mye i dag. Men har fått borret opp større huller til ett par messingstenger som jeg tenkte å bruke som styring for tanken.
Her lodder jeg dem på med en gassbrenner.

Slipte bort overskuddet av loddetinnet med en nålefil og smergelpapir. Og borret hull i vuggen også.

Tanken har fått ett lag med Tamya Fine spraygrunning. Og skal ta en avstøpning av den før jeg går videre slik at jeg kan bruke den til andre ting også senere.

Mvh.
Torsja
Go to Top of Page

tjm

Norway
2614 Poster

Posted - 24/06/2007 :  00:25:29  Show Profile  Visit tjm's Homepage  Reply with Quote
I dag så har jeg fått laget en silikonform av tanken.

Pluss ett par resin avstøpninger.

Mvh.
Torsja
Go to Top of Page

tjm

Norway
2614 Poster

Posted - 24/06/2007 :  21:26:03  Show Profile  Visit tjm's Homepage  Reply with Quote
Har så smått begynt å lage selve flatvognen. Basisen blir laget av diverse styren profiler. Her borrer jeg ett 1.5mm hull for montering av Truck's pinnen.

En liten test oppstilling bare, for å se for meg at proposjonene blir nogenlunde ok.

Mvh.
Torsja
Go to Top of Page

Håvard H

Norway
1994 Poster

Posted - 24/06/2007 :  22:18:38  Show Profile  Visit Håvard H's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by tjm

Har så smått begynt å lage selve flatvognen. Basisen blir laget av diverse styren profiler. Her borrer jeg ett 1.5mm hull for montering av Truck's pinnen.

Du vet virkelig å få ting unna, Torsja!
Artig prosjekt!

Mvh Håvard

http://www.folk-rovere.org/mj/
Go to Top of Page

tjm

Norway
2614 Poster

Posted - 25/06/2007 :  00:03:04  Show Profile  Visit tjm's Homepage  Reply with Quote
Vel, få ting unna er vel kanskje ikke helt riktig. Det går smått og jeg tar bare noen 10minutters arbeids økter ett par ganger om dagen med dette prosjektet.

Her limer jeg på noen NorhEastern treplanker som dekke på flatvognen.
Bruker bare vanelig trelim.

Her har jeg limt på ett par trelister med superlim som skal holde vuggen på plass.

Mvh.
Torsja
Go to Top of Page

tjm

Norway
2614 Poster

Posted - 30/06/2007 :  00:10:02  Show Profile  Visit tjm's Homepage  Reply with Quote
Kveldens økt har betått i å ta avtøpining av vuggen og selve flatvogna.

Vuggen ble rimelig bra og formen funger ok. Men vogn formen ble ikke så bra så jeg tror jeg har bestemt meg for at jeg sliper ned trebordene på toppen og skal heller legge ekte trebord på hver modell. Det bør bli finere uansett.

Mvh.
Torsja
Go to Top of Page

tjm

Norway
2614 Poster

Posted - 01/07/2007 :  21:24:05  Show Profile  Visit tjm's Homepage  Reply with Quote
Har i dag begynt å sette sammen modellen med tilhørende detaljer osv.
Borret en del huller for å tre grab irons igjennom o.l.

Borrer 0,4mm hull for alle kobber stenger som skal bli håndtak osv.

Trebordene er lagt på og farget med mørk brun beis. Alle delene er limt sammen med superlim. og modellen er nå klar for videre lakkering. Skal prøve å ikke få for mye farge på trebordene uten å maskere først. Vi får se hvordan det går.

Mvh.
Torsja
Go to Top of Page

tjm

Norway
2614 Poster

Posted - 01/07/2007 :  23:20:43  Show Profile  Visit tjm's Homepage  Reply with Quote
Og her er den første modellen lakkert rød.
Har ikke helt funnet ut hvordan jeg skal få laget helst hvite dekaler ennå. Svarte fks. får jeg laget selv, men å bruke hvite dekal ark er ikke så lett i denne lille skalaen.
Når dekaler etter hvert kommer på plass så skal den smusses noe også.

Mvh.
Torsja
Go to Top of Page

crasyhh

Norway
313 Poster

Posted - 01/07/2007 :  23:36:57  Show Profile  Visit crasyhh's Homepage  Reply with Quote
Denne blir flott!!

TENK SMÅTT,TENK Z! (Henrik)
www.crasyhh.blogspot.com
Go to Top of Page

tjm

Norway
2614 Poster

Posted - 05/07/2007 :  22:49:08  Show Profile  Visit tjm's Homepage  Reply with Quote
Har nå laget ett ark med dekaler til modellen i litt forskjellige farger og tekster på Testors klare dekal ark i laserprinteren min.
Har også fått laget en tankvogn til som blir hvit. Skal dekorere den først siden jeg ikke har hvite dekaler til den røde vognen.

Bruker Dupli-Color sin Matte klarlakk på dekal arkene slik at fargen ikke flyter utover ved påføring. Og jeg bruker Micro-Solution fra Microscale for å få dekalene til å forme seg skikkelig etter underlaget. Den fungerer veldig bra.

Mvh.
Torsja
Go to Top of Page

tjm

Norway
2614 Poster

Posted - 06/07/2007 :  17:05:17  Show Profile  Visit tjm's Homepage  Reply with Quote
Her har jeg fått satt på dekaler på den hvite tankvognen.

Stort bilde: http://www.torsja.com/modelltog/models_by_torsja/Standard-Cemical-Tankcar/HPIM7476-tjm.jpg

Stort bilde: http://www.torsja.com/modelltog/models_by_torsja/Standard-Cemical-Tankcar/HPIM7477-tjm.jpg

Her har den fått egne hjul og blitt smusset.

Ett morrsom prosjekt og en ny vogn til "NERR" samlingen min
Håper jeg en gang får laget noen hvite dekaler til den røde vognen.
Noen som kanskje vil få Illustrater dekal fila og lage den for meg?

Mvh.
Torsja
Go to Top of Page
Side: of 2 Previous Topic Tema Next Topic  
Next Page
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page