Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Weblogger - Hva står på bygge- og anleggsbordene?
 Olsens weblog
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

Jolsen

121 Posts

Posted - 28/10/2007 :  18:05:59  Show Profile  Reply with Quote
6. juni 2010
Da er våren kommet til både Lesja og modulen. Etter en førpremiere i brunt på Smalspor 2010, oppretting av "solslyng", begynner det å spire. Etter hvert skal det bli et gravfelt - kanskje arkeologene kommer også

28. oktober 2009
Her i Gudbrandsdalen kan man vel ikke si annet enn at det går litt i rykk og napp, men nå er i hvert fall to modulkasser klare til å få litt bebyggelse og grønt - når neste rykk kommer.

10. mai 2009
Med tanke på neste års Smalsportreff, syntes jeg det ville være for galt om Øystein sine pudre løftekasser skulle kjøres rundt tomme. Gjorde et forsøk på en hestevogn til pudretransport. Utgangspunktet er bilder i boka "Hestekrefter i offentlig tjeneste". Må finne noen mindre hjul å ha framme (ellers vil den ikke kunne svinge) + lage skjeker, ellers skal vel det meste være på plass. Vognene var laget i metall og overdekket med trelemmer. På et bilde ser en hvordan innholdet for hånd flyttes fra hestevogna til jernbanevogna. Må ha vært en trivelig jobb...

11. mars 2009
Etter innspurten til Smalspor 2009, var det en del H0 prosjekt som ropte på litt oppmerksomeht. Ei G-vogn fra Scandinavian miniatures og en skd fra Skala design. Litt smalspor ble det dog - en løftekasse fra "Bak mål" har fått noen håndtak, kroker osv.

19. februar 2009
Brumodulen ferdig

26. november 2008
Brua til den første modulen begynner å ta form. Nå gjenstår bare gangbruene på sidene før maling.

2. november 2008
I tillegg tilå rette opp brukarene har modulen fått strøk en med sort maling. I tillegg har jeg gjort et første forsøk på "smussing" av et hus som skal stå under brua (skal være forfallent) - har en del å lære enda er vel konklusjonen.

31. oktober 2008
En ny modul så dagens lys sist helg. Denne gang en viadukt. Når den ble hentet frem igjen i kveld så jeg at brukarene ikke var som tenkt, så da ble kniv og avbitertang igjen hentet frem...

15. august 2008
Etter å ha luktet på "Frimo" standarden en stund ble beslutningen tatt. Den påbegynte modellen ble kassert og snekringen av modulkasser satt igang. Tanken er imidlertid at modulene også skal kunne settes sammen som et "hjemmeanlegg".

På grunn av behovet for å få modulene opp og ned ei trang kjelletrapp hver gang jeg skal jobbe med dem, har jeg begrenset lengden til 60cm.

04. november 07
Mens snøen laver ned ut, har badenymfene trukket ned mot stranda innomhus. Sanden er hentet fra ei elv like ved.

Også de små Nock'erne hadde hatt godt av en omgang trim. Hva som foregår i bakgrunn overlater vi til fantasien..

Herr Pedersen bare måtte... På kritikk viser han til at utedoen enda ikke er kommet på plass

28. oktober. 07
Etter mye tenking frem og tilbake er jeg (eller rettere sagt vi – har vært så heldig å klare å lokke med både kone og en liten datter på prosjektet) omsider i gang med et lite anlegg. Plassen er ikke stor – og ønsket om å slippe å tilbringe timer i en kald kjeller borte fra familien enda mindre. Etter å ha vurdert mange ulike løsninger (moduler, bytte av skala til Z m.v.) endte vi opp med å gå for en (liten) rundbane i H0e. Hele anlegget måler 150 x 75 cm. Den er igjen delt på langs i to seksjoner (ca 36 x 150 cm). Til vanlig tilbringer den ene delen tilværelsen i kjelleren, mens den andre har fått audiens på kjøkken (kona ofret kjøkkenbordet…)

Banen er som sagt en rundbane som nesten blir et hundebein. Den vil på sikt få en stasjon, et stoppested med sidespor til tømmeropplastingstomt og en holdeplass for liflige badegjester. Banen skal bygges etter følgende prinsipp:
- Det skal være gøy for alle å delta, ergo landskap og bygninger får nok prioritet foran lokomotiv og vogner (blir abstinensene for store, får jeg ta turen ned i kjelleren til loddebolten og messingbyggesettene).
- Det skal være et lavbudsjett anlegg (mye kan lages av papp og grillpinner).
- Den skal være et eksperiment i landskapsbygging – og banen skal derfor gå gjennom alle de fire årstidene.

Banen med nesten ferdig skinnegang, det mangler litt på stasjonen og skinnen som skal gå over brua (er i dag en hvit capafix plate). Det er seksjonen til høyre som får prioritet først. Her bli stoppested og holdeplass, badestrand, veiarbeid og planovergang – ergo sommer og høst.

De første badegjestene er allerede flyttet inn, men må nok ta en tur hjem igjen i påvente av sand og vegetasjon. Landskapet er bygd opp av capafix, dopapir og tapetlim med et lag gips på toppen. Ingen god løsning. Dopapir holder på fuktigheten og tørker aldri – neste gang blir det avispapir.

Holdeplassen er ferdig. Venteskuret er laget i papp med indre reisverk av fyrstikker. Perrong laget av fyrstikker innfarget med narvsverte.

Edited by - Jolsen on 06/06/2010 20:30:31

Øystein Wiik

Norway
1781 Poster

Posted - 16/08/2008 :  14:40:23  Show Profile  Reply with Quote
Bra!
Det er så fint å se at H0e-verden vokser sakte men sikkert.

Fint med den trange skjæringa du lager. Slikt lager fine spenninger i landskapet. Så ikke allt virker så paddeflatt som moduler har lett for å bli.

ØW
Go to Top of Page

tjm

Norway
2614 Poster

Posted - 01/11/2008 :  17:29:57  Show Profile  Visit tjm's Homepage  Reply with Quote
Ser ut som det blir noen spenne moduler etter hvert Jolsen.
Hva slags brospenn skal du bygge over den siste, trebru?

Mvh.
Torsja
WWW.TORSJA.COM & WWW.ZMOD.NO
Sjekk også ut www.MJwiki.no
Go to Top of Page

Jolsen

121 Poster

Posted - 01/11/2008 :  19:40:14  Show Profile  Reply with Quote
Takk for det!

Det skal bli ei trebru ja - får vel si at det er "fritt etter" ei av bruene på Rørosbanen. Dog uten at lengde eller annet er helt korrekt.

John
Go to Top of Page

Håvard H

Norway
1994 Poster

Posted - 01/11/2008 :  20:35:01  Show Profile  Visit Håvard H's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Jolsen

Takk for det!

Det skal bli ei trebru ja - får vel si at det er "fritt etter" ei av bruene på Rørosbanen. Dog uten at lengde eller annet er helt korrekt.

John

Da kan kanskje denne tegningen av Drøyaviadukten være til inspirasjon:

Og her kan du laste ned en større versjon for printing:
Tegning av Drøya viadukt

Svein Sando har forøvrig bygd en fin modell av denne broa:

http://www2.dmmh.no/~ses/index.php?vis=260&nid=3&eng=

Mvh Håvard

http://www.folk-rovere.org/mj/
Go to Top of Page

Jolsen

121 Poster

Posted - 02/11/2008 :  18:56:04  Show Profile  Reply with Quote
Takker for inspirerende tegninger og link!

Har lagret til en senere anledning. Denne gang er det en tegning av Oksadøy viadukten som har vært inspirasjonskilden. Men som sagt blir det ikke en modell av denne, men ei bru med samme prinsipp. Modulen er ca 80 cm lang totalt. Lengre moduler blir en utfordring pga plass.

Mvh John
Go to Top of Page

tjm

Norway
2614 Poster

Posted - 26/11/2008 :  23:59:42  Show Profile  Visit tjm's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by tjm

Ser ut som det blir noen spenne moduler etter hvert Jolsen.
Hva slags brospenn skal du bygge over den siste, trebru?

Mvh.
Torsja
WWW.TORSJA.COM & WWW.ZMOD.NO

Og der er broa ja, ser litt ut til å bli bra den.

Mvh.
Torsja
WWW.TORSJA.COM" target="_blank">WWW.TORSJA.COM & WWW.ZMOD.NO" target="_blank">WWW.ZMOD.NO
Go to Top of Page

Håvard H

Norway
1994 Poster

Posted - 27/11/2008 :  09:42:52  Show Profile  Visit Håvard H's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Jolsen

Brua til den første modulen begynner å ta form. Nå gjenstår bare gangbruene på sidene før maling.

Broa ser jo strålende ut!
Er det blomsterpinner du har brukt?

Mvh Håvard

http://www.folk-rovere.org/mj/
Go to Top of Page

Jolsen

121 Poster

Posted - 28/11/2008 :  10:19:12  Show Profile  Reply with Quote
Takker for det!

Du er nær Håvard, er grillpinner - dog supplert med noen tynne lister Fra Hobby Shop i Trondheim.

John
Go to Top of Page

Øystein Wiik

Norway
1781 Poster

Posted - 11/05/2009 :  09:41:10  Show Profile  Reply with Quote
Dette åpner klart for samkjøring John. Drittmodeller som dette gjør seg. Det er noen bakgårder i byen som har "varer" vi kan kjøre. I den andre enden har vi vel en bonde eller to også. Da har vi hele kjeden om Preisermøkkas vei.
Det kan jo bli en artig bildeserie.

Skal forresten finne fram ei nydeliug historie i en av Olaf Gulbranssons bøker som berører temaet også.

ØW

Edited by - Øystein Wiik on 13/05/2009 01:07:59
Go to Top of Page

Rosenblad

Norway
144 Poster

Posted - 12/05/2009 :  09:17:06  Show Profile  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Øystein Wiik

Dette åpner klart for samkjøring John. Drittmodeller som dette gjør seg. Det er noen bakgårder i byen som har "varer" vi kan kjøre. I den andre enden har vi vel en bonde eller to også. Da har vi hele kjeden om Preisermøkkas vei.
Det kan jo bli en artig bildeserie.

Skal forresten finne fram ei nydeliug historie i en av Olav Gulbrandsens bøker som berører temaet også.

ØW

Hei!

Det hadde vært artig om du la den ut her! Jeg har også sansen for drittmodeller og historien bak dem!

MVH, Tom

Semper paratus.
Go to Top of Page

Øystein Wiik

Norway
1781 Poster

Posted - 13/05/2009 :  01:05:33  Show Profile  Reply with Quote
Jeg laget en faksimile i pdf-format som jeg ikke kan eller vil legge ut her. Derimot kan alle som vil lese denne fine historien sende meg en mail for å få den.

Av O.G. sin historie framgår det at slike vogner/sleder til formålet het "en brigg".
Historien foregår på Rødeløkka som er trehusområdet bak H0e-treffstedet som jeg viste deg John.

Jeg har for tiden en ustabil nettforbindelse, så ting kan ta litt tid av og til.

ØW

Edited by - Øystein Wiik on 13/05/2009 01:12:35
Go to Top of Page

Øystein Wiik

Norway
1781 Poster

Posted - 06/06/2010 :  21:50:46  Show Profile  Reply with Quote
Hei John!
Takk for sist.
Den modulene er ikke til å kjenne igjen.
Veldig god ide å utstyre modulen med gravfelt. Vi kan kanskje regne med en liten leksjon i historie /arkeologi på Smalspor 2011? Jeg gleder med allerede!

ØW
Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page