Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 MJwiki.no - Online Modelljernbaneleksikon
 MJwiki.no - Kommentarer og forslag
 Ordet "Proto"
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

ses

Norway
440 Posts

Posted - 23/12/2008 :  17:12:35  Show Profile  Reply with Quote
Jeg ser Hauk bruker begrepet "Proto", for eksempel i http://mjwiki.no/wiki/Thamshavnbanens_spordata, for 'slik det er i virkeligheten/protypen/1:1'. Jeg har alltid synes vi har manglet et godt ord for akkurat det, og av og til havnet på å måtte bruke mange ord for det, noe som i hvert fall ikke er ønskelig i en tabell. Sånn sett er Hauk sin bruk et interessant forsøk på å finne et slikt kort ord for dette.

Jeg er imidlertid skeptisk til å bruke det sånn uten videre her på MJwikien, og det av to grunner/spørsmål:

1. Er det godt nok etablert til at det kan brukes her? Forstår de fleste uten videre hva som menes med "proto"?

2. Ordets betydning er både tvetydig og egentlig brukes det alltid med noe etter seg. Dette finner jeg i Bokmålsordboka om 'proto':
"proto- el. prot- pref (gr protos 'først') første, tidlig, før-, for-, mønster-, i ord som *protokoll, prototyp"
Det er betydningen mønster som er tatt i bruk her, og ordboka henviser altså til prototyp som eksempel på dette. Ordboka har faktisk ikke 'proto' som eget ord. Det finnes bare i sammensetninger.

Hvis det er slik at de fleste er vel vant med 'proto' for det samme som forbildet/virkeligheten/1:1, så er for så vidt ordet godt nok etablert til å kunne brukes, men da synes jeg ordet skal finnes i Ordlista el.l. som et oppslagsord slik at usikre kan slå det opp.

Hva slags alternativer har vi til 'proto'? Her er noen mulige:
1:1
forbildet
prototypen
fullskala
virkeligheten
NSB / JBV / osv.

Bortsett fra det første, som heller ikke er noe egentlig ord og som i hverfall også er tvetydig, er det andre ordene relativt lange og i tabeller og slikt er det lurt med korte ord, så sånn sett skjønner jeg at 'proto' er valgt.

Jeg konkluderer ikke, men synes vi godt kan ha en refleksjon rundt dette. Kanskje noen kommer opp med noe glupt noe.

Mvh Svein Sando

Mitt MJ-nettsted:
http://www2.dmmh.no/~ses/index.php?nid=3

Edited by - ses on 23/12/2008 17:14:23

Håvard H

Norway
2123 Poster

Posted - 23/12/2008 :  18:29:13  Show Profile  Visit Håvard H's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by ses

Jeg ser Hauk bruker begrepet "Proto", for eksempel i http://mjwiki.no/wiki/Thamshavnbanens_spordata, for 'slik det er i virkeligheten/protypen/1:1'. Jeg har alltid synes vi har manglet et godt ord for akkurat det, og av og til havnet på å måtte bruke mange ord for det, noe som i hvert fall ikke er ønskelig i en tabell. Sånn sett er Hauk sin bruk et interessant forsøk på å finne et slikt kort ord for dette.

Jeg er imidlertid skeptisk til å bruke det sånn uten videre her på MJwikien, og det av to grunner/spørsmål:

1. Er det godt nok etablert til at det kan brukes her? Forstår de fleste uten videre hva som menes med "proto"?

2. Ordets betydning er både tvetydig og egentlig brukes det alltid med noe etter seg. Dette finner jeg i Bokmålsordboka om 'proto':
"proto- el. prot- pref (gr protos 'først') første, tidlig, før-, for-, mønster-, i ord som *protokoll, prototyp"
Det er betydningen mønster som er tatt i bruk her, og ordboka henviser altså til prototyp som eksempel på dette. Ordboka har faktisk ikke 'proto' som eget ord. Det finnes bare i sammensetninger.

Hvis det er slik at de fleste er vel vant med 'proto' for det samme som forbildet/virkeligheten/1:1, så er for så vidt ordet godt nok etablert til å kunne brukes, men da synes jeg ordet skal finnes i Ordlista el.l. som et oppslagsord slik at usikre kan slå det opp.

Hva slags alternativer har vi til 'proto'? Her er noen mulige:
1:1
forbildet
prototypen
fullskala
virkeligheten
NSB / JBV / osv.

Bortsett fra det første, som heller ikke er noe egentlig ord og som i hverfall også er tvetydig, er det andre ordene relativt lange og i tabeller og slikt er det lurt med korte ord, så sånn sett skjønner jeg at 'proto' er valgt.

Jeg konkluderer ikke, men synes vi godt kan ha en refleksjon rundt dette. Kanskje noen kommer opp med noe glupt noe.

Jeg er veldig for at vi prøver å ha en konsistent ordbruk på Wikin.
Er enig i at "Proto" ikke nødvendigis er det beste ordet, og i tabellen i nevnte artikkel er det like greit å benytte 1:1.

Jeg er jeg ikke helt sikker på hva jeg mener bør være det generelle ordet. Men 1:1 er kort og greit, og tror ikke det er mange som vil være i tvil om hva vi mener med det. Hvis det i tillegg er et oppslagsord burde vi ha dekket oss bra.

Jo, jeg tror 1:1 er den beste betegnelsen.

Til slutt vil jeg slå et slag for at alle skalaer skrives på samme form som "1:1", dvs "1:87" og ikke "1/87".

Mvh Håvard

http://www.folk-rovere.org/mj/
Go to Top of Page

gunwes

Norway
599 Poster

Posted - 23/12/2008 :  20:44:19  Show Profile  Reply with Quote
Jeg synes 1:1 og "forbilde" er gode valg.
"Prototype" er et ullent begrep i denne sammenheng, det kan f. eks. bety første utgave av en modell (i skala) og kan ikke på norsk erstatte de to første.
Amerikanske modellbyggere bruker uttrykket "prototypical", men jeg har inntrykk at det da dreier seg mye om operasjon, togsammensetninger, landskap osv.

Gunnar
N-skala USA vest
ca 1955-1965
Go to Top of Page

tjm

Norway
2884 Poster

Posted - 23/12/2008 :  21:22:36  Show Profile  Visit tjm's Homepage  Reply with Quote
Men "forbilde" kan like gjerne være av en modell, spesielt for oss i mindre skalaer.

Men vi bygger jo modeller i en eller annen form for skala og 1:1 vil for meg være korrekt og noe jeg forbinder som orginal forbildet for eventuelt en modell.

En "prototype" er vel i utgangs punktet bare en første utgave av en ting som egentlig ikke er en ferdig ting/produkt/modell osv...
En prototype trenger ikke å være fra noe som er laget fra før eller en kopi av noe som finnes i 1:1.

Mvh.
Torsja
WWW.TORSJA.COM & WWW.ZMOD.NO
Sjekk også ut www.MJwiki.no
Go to Top of Page

gunwes

Norway
599 Poster

Posted - 23/12/2008 :  21:42:07  Show Profile  Reply with Quote
quote:
Originally posted by tjm

Men "forbilde" kan like gjerne være av en modell, spesielt for oss i mindre skalaer.

Det har du rett i: Kanskje "forbilde 1:1" eller "forbilde fullskala" er mer presist?

Gunnar
N-skala USA vest
ca 1955-1965
Go to Top of Page

Henning L

874 Poster

Posted - 23/12/2008 :  22:07:40  Show Profile  Reply with Quote
"Proto" bruker jeg for min del stort sett bare når jeg snakker om protofour eller proto87 og slikt, altså de normene man bruker for å bygge tilnærmet konsekvent og kompromissløst etter, ja nettopp, forbildet. Jeg sier som regel "forbilde" og mener det er korrekt språkbruk, jfr. uttrykk som "forbilde og modell". Jeg tror "folk flest" vil oppfatte "forbilde" som korrekt og beskrivende. "Prototypen" brukes vel på norsk helst for å si noe om første utgave av noe, f.eks en prøvemodell av et lok. På engelsk brukes det om både prøvemodell og slik som vi bruker ordet "forbilde" - "original" og "kopi"/"modell".

mvh
Henning L
Go to Top of Page

Håvard H

Norway
2123 Poster

Posted - 23/12/2008 :  22:11:06  Show Profile  Visit Håvard H's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by gunwes

Det har du rett i: Kanskje "forbilde 1:1" eller "forbilde fullskala" er mer presist?

Hvor ofte er det at en annen modell er et forbilde?
Den andre modellen som er forbilde vil også i de fleste av disse tilfellene ha et forbilde i 1:1.

Så å bruke presiseringen "forbilde fullskala" eller "forbilde 1:1" er litt vel omstendelig etter min mening.

Mvh Håvard

http://www.folk-rovere.org/mj/
Go to Top of Page

Henning L

874 Poster

Posted - 23/12/2008 :  22:15:23  Show Profile  Reply with Quote
Bare "forbildet". Synes jeg.

mvh
Henning L
Go to Top of Page

Rabel

Norway
381 Poster

Posted - 25/12/2008 :  16:26:49  Show Profile  Visit Rabel's Homepage  Reply with Quote
...Hvor ble det av ordet "orginal" da?? kan det brukes?

..Det som ikke kan repareres, kan i hvertfall plukkes i stykker...;-)
Go to Top of Page

ses

Norway
440 Poster

Posted - 25/12/2008 :  19:57:17  Show Profile  Reply with Quote
Original tror jeg er for tvetydig. Original kan vel så henvise til førsteutgaven av en bestemt modell, for eksempel.

Mvh Svein Sando

Mitt MJ-nettsted:
http://www2.dmmh.no/~ses/index.php?nid=3
Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page