| Forfatter |
Tema  |
|
tjm
Norway
2614 Posts |
|
|
AndreR
2 Poster |
Posted - 25/01/2010 : 19:27:30
|
det viktigste elementet ved foto er objektivet. Det nevte objektivet er ganske greit, det har bildestabilisator (IS). Men til foto av MJ ville jeg brukt stativ, og da har dette ingen betydning. Ville kanskje vurdert et makro-objektiv for mulighet til å gå svært nærme, men det kommer kanskje litt an på fotostilen din.
Det nevnte kamerahuset har vel videoopptak. Om du ikke trenger det, så kan du også vurdere 1000D, den tar like gode bilder med samme objektiv. Skuddtakt og værtetting samt egenskaper i dårlig lys (høy ISO) er kanskje det du får bedre ved å gå oppover i skalaen.
Uansett ville jeg gått i en butikk og holdt et par kameraer av forskjellig fabrikat og kjent hvem som passer best. Ergonomien er også viktig, og det er lit forskjell på knappeplassering. Vær også klar over at nesten alle andre en Canon og Nikon har kamerahus med innebygget bildestabilisator slik at en kan slippe å kjøpe dyre objektiv med dette.
Kan jo legge til at jeg er Canon-mann og ville nok valgt 450D framfor 500D ettersom jeg ikke har videobehov (men kommer nok til å velge 40D/50D pga. Ergonomien)
håper det var til hjelp, og ikke bare forvirrende. |
 |
|
|
tjm
Norway
2614 Poster |
|
|
pramsdal
771 Poster |
Posted - 14/03/2010 : 10:31:47
|
Canon EOS 500D er nok et godt valg (men vær oppmerksom at 550D allerede er på trappene). Objektivet er ikke verdens beste, det er et rimelig objektiv som blant annet har plastikk- (eller kompositt-)fatning som fester objektivet til huset og ikke metall som på de dyrere objektivene. Men dersom du kjøper et slikt kit betaler du så lite for objektivet at det kan være greit å ta det med og ha det som en reserve når du senere kjøper andre og bedre objektiver (og det planlegger du vel, det er jo det som er hele vitsen med å bruke speilrefleks). Som nevnt ovenfor er 450D et godt valg dersom du ikke skal benytte videofunksjonen, du får veldig gode tilbud på det nå, siden det er en modell som tydeligvis er på vei ut. Jeg selv kjøpte 400D for noen år siden da det var på topp i sitt segment og har siden vært godt fornøyd med det, ikke minst etter at jeg utvidet utvalget av objektiver. Men jeg kunne godt tenkt meg et med mulighet for video-opptak.
Petter |
 |
|
|
AndreR
2 Poster |
Posted - 16/03/2010 : 14:59:33
|
Om du har prøvd kameraet i hendene og synes det kjennes godt å holde i; så tror jeg det kan være et godt valg. På foto.no fant jeg bare gode kommentarer.
Makroobjektivet fant jeg ikke noe om, og har ikke erfaring med makrofoografering selv. Ser at Kameraet har en cropfaktor på 2 så dette gir en moderat tele (tilsvarer 70mm på 35mm filmformat om det sier deg noe?) ellers så er største blender 3,5 som vel er helt ordinært, og krever mye lys eller stativ ved fotografering. |
 |
|
|
tjm
Norway
2614 Poster |
Posted - 16/03/2010 : 16:21:24
|
Zoom er ikke så viktig. Stativ og lys bruker jeg stort sett til MJ fotografering. Det viktigste jeg la merke til var F22 settingen som vil kunne gi en god dybdeskarphet hvis den funksjonen fungerer likt som mitt gamle digitale kamera da?
Mvh. Torsja WWW.TORSJA.COM & WWW.ZMOD.NO Sjekk også ut www.MJwiki.no |
 |
|
|
smholt
Norway
1544 Poster |
Posted - 16/03/2010 : 16:45:40
|
quote: Originally posted by tjm
Zoom er ikke så viktig. Stativ og lys bruker jeg stort sett til MJ fotografering. Det viktigste jeg la merke til var F22 settingen som vil kunne gi en god dybdeskarphet hvis den funksjonen fungerer likt som mitt gamle digitale kamera da?
Mvh. Torsja WWW.TORSJA.COM & WWW.ZMOD.NO Sjekk også ut www.MJwiki.no
Du burde prøve det før du kjøper det. Min erfaring er at mitt nye kamera ikke tegner så skarpt som min gamle optikk. Det har ikke noe med dybdeskarphet å gjøre, den blir ganske bra med blender 22, men bildet kan føles litt uskarpt. Her tegner min faste 50 mm skarpere enn zoomen jeg har.
Med vennlig hilsen Svein-Martin Holt
 www.platelayer.com/zmod - www.facebook.com/sveinmartin - www.youtube.com/smholt |
 |
|
|
tjm
Norway
2614 Poster |
Posted - 16/03/2010 : 17:09:47
|
Men hvor får jeg prøvd det før jeg eventuelt kjøper det? Ta med en bærbar pc og en MJ-vogn på en butikk kanskje?
Ser at elkjøp har dem til ca. 5000,-. Og de har også denne modellen til nesten samme pris og som også kan ta opp video , men mister da den fine vippe LSD diplayen. : Olympus E-P1 m/14-42mm

|
|
|
KjellAn
Norway
652 Poster |
Posted - 16/03/2010 : 18:57:38
|
Hei Torsja
Hvis du vil ha utvippbar lcd-skjerm bør du vurdere Canon PowerShot G11.

Jeg har hatt min G11 siden i fjor høst og er godt fornøyd. Den tar riktignok ikke film i HD-kvalitet, men tar kjempebra stillbilder. Noen fakta: RAW-format, nærgrense 1 cm, vidvinkel 28 mm med mulighet for ekstra vidvinkeladapter, utvippbar skjerm, tar mindre plass enn et speilflekskamera slik at du kommer til nesten overalt. 
Edited by - KjellAn on 16/03/2010 18:59:06 |
 |
|
|
trulss
Norway
390 Poster |
Posted - 16/03/2010 : 19:22:01
|
Torsja, om du går for Canon G11 har jeg en til salgs. Den er bare noen uker gammel og har kun vært en tur til Nürnberg og tatt bilder til MJ-bladet. Ta kontakt om du er interessert.
-TrulsS |
 |
|
|
tjm
Norway
2614 Poster |
Posted - 16/03/2010 : 19:50:04
|
Har dere noen MJ bilder å dele med oss som er tatt med dette G11 kameraet da?
Må innrømme at jeg er er litt skeptisk til Canon sine rene digitalkamarer etter å ha prøvd en vel og merke mye rimeligere modell av Powershot A2000 IS - 10mpix 6X Zoom 3"Lcd. Den var ubrukelig til MJ-Foto etter min oppfatning. Fikk overhode ikke til dybdeskarpet i Macro eller ellers, og pixlene ved Zooming av bildet var helt på tryne, så det å ta bilde fra avstand fungerte heller ikke.
 |
|
|
trulss
Norway
390 Poster |
|
|
smholt
Norway
1544 Poster |
|
|
KjellAn
Norway
652 Poster |
Posted - 16/03/2010 : 21:50:06
|
Hei
Jeg anbefalte G11 ut fra prisen du ville ha brukt - 5000 kr. A2000 er nok et kamera i et annet prissegment og ytelsene er nok heller ikke på linje med G11 - som er et stort kompaktkamera som henvender seg til entusiaster og proffer som ikke vil bære rundt på et speilrelekskamera.
G11 krever en del fotokunnskap - og det har alle muligheter for induviduelle innstillinger. Du kan sette dine egne favorittinnstillinger som du bruker ofte som "custom-innstillinger". Da er det lett å velge f.eks. liten blender, manuell fokus, ingen blits, og egen eksponeringskontroll når du skal ta bilder av mj-motiver. Når du finner favorittinnstillingene er det bare å hente fram kameraet og ta bildet - raskt og enkelt.
Her er noen bilder jeg tok på Eurospoor-messa i Nederland i fjor høst. Bildene er tatt med håndholdt kamera uten bruk av blits.
 Engelsk smalspor trikk - riktignok i 0-skala
 Nederlandsk sluse i H0-skala
|
|
tjm
Norway
2614 Poster |
Posted - 16/03/2010 : 22:05:06
|
Slettes ikke værst. Men hvordan er det med dybdeskapheten på fks. ett annlegg? Er det nesten bare det du fokuserer på som blir skarpt?
Fks. blir det mest bare slikt?

Eller kan det også få nesten alt fra linsen og bakover til å bli omtrent like skarpt også?

|
|
|
terjest
Norway
1776 Poster |
Posted - 16/03/2010 : 23:39:13
|
Hm. Dere har så mange bra anlegg dere tar bilder av, ikke lett å mote seg opp til å delta i foto-diskusjonen. 
Hilsen Terje S H0 S/N/US Ep.III DCC Lenz Bilder/video www.arctictrains.com |
 |
|
Tema  |
|