Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 MJwiki.no - Online Modelljernbaneleksikon
 MJwiki.no - Kommentarer og forslag
 Ulike artikkeltyper?
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

ses

Norway
440 Posts

Posted - 29/12/2010 :  13:51:03  Show Profile  Reply with Quote
Jeg har i små korte pauser sett litt på diverse sider på MJwiki nå i romjula. Det har gitt meg noen tanker som jeg vil utfordre redaksjonen (eller hva dere kaller dere som driver wikien) på.

Det finnes noen artikler som er enten helt private i den forstand at de ikke er lov for andre enn startforfatteren å redigere på, og noen som har et noe lignende preg, uten at det er noen teknisk sperre mot endring.
Det første er egentlig litt fremmed for hele wiki-konspetet, og lurer på hvor gjennomtenkt og lurt dette er? Hva hvis noe som står i de er feil eller utdatert? Må man da henvende seg til redaksjonen for at de kan gjøre noe med det? I tilfelle synes jeg de skal ha en enda klarere markering enn nå, og at disse gis en egen kategori.

Den andre gruppen, for eksempel http://mjwiki.no/wiki/Anleggsplanlegging:_Ditt_første_anlegg er en type artikkel som bærer preg av at forfatteren har ambisjoner om å lage større artikler for en bestemt målgruppe, nybegyneren i dette tilfellet, og at vedkommende har skrevet (eller har tenkt å skrive) flere slike som da skal henge sammen på en måte. Dette er i og for seg et prisverdig konsept, men bryter igjen litt med wiki-tankegangen der alle kan redigere, og at artiklene er mer frittstående. (I det konkrete tilfellet er det lagt til en redaksjonell kommentar om at artikkelen trenger opprydding, så redaksjonen mener vel ikke at slike artikler er lukkede for andre.)
Kanskje bør redaksjonen sterkere inn og heller legge til rette for slike større helhetskonsepter ved å angi en mulig rekke med artikler som kan være særlig tilpasset bestemte brukergrupper, og så får det bli opptil enhver skribent å gjøre enkeltartiklene så gode som mulige, og tilpasset målgruppen. Det betyr igjen klar merking av artikkelen dersom de retter seg til bestemt målgrupper, for det må styre hvordan artikkelen skrives, og også her at det knyttes til bestemte kategorier slik at alle slike artikler til samme målgruppe eller med samme formål, lett kan finnes på ett brett.

Lange artikler kan være et problem dersom de spenner over en en rekke tema, slik slike innføring-i-hobbyen-artikler lett kan bli. Oversiktsartikler bør nok derfor bare angi stikkord og lenke til mer utdypende artikler om emnet, men gjerne med samme målgruppe i tankene.

Mvh Svein Sando

Mitt MJ-nettsted:
http://www2.dmmh.no/~ses/index.php?nid=3

Håvard H

Norway
2123 Poster

Posted - 30/12/2010 :  16:33:12  Show Profile  Visit Håvard H's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by ses

Jeg har i små korte pauser sett litt på diverse sider på MJwiki nå i romjula. Det har gitt meg noen tanker som jeg vil utfordre redaksjonen (eller hva dere kaller dere som driver wikien) på.

Det er gledelig at wikin ikke er helt glemt!

Og jeg må si meg enig i det du skriver.
En wiki bør være skrevet i en nøytral leksikonstil.

Mer personlige artikler passer best på private hjemmesider og blogger, og i MJ-blader.

Jeg skal omarbeide alle mine personlige artikler til mindre, generelle artikler som alle kan redigere.

Igjen, det er postivt at Wikin ikke er helt glemt. Det ligger faktisk en del informasjon der, og det som ligger der har absolutt ikke gått ut å dato.

Og takket være en vennlig donor har vi penger til å holde sidene oppe i mange år ennå, så det er bare å legge inn stoff!

Adressen for de som ikke vet det: http://mjwiki.no

Mvh Håvard

http://www.folk-rovere.org/mj/

Edited by - Håvard H on 30/12/2010 16:33:55
Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page