Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 MJwiki.no - Online Modelljernbaneleksikon
 MJwiki.no - Kommentarer og forslag
 servomotorer
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

bkv

215 Posts

Posted - 02/03/2011 :  22:58:06  Show Profile  Reply with Quote
Hei
Hvis noen har kunnskap om servomotorer og deres anvendelse på et mj-anlegg (f.eks. som sporvekselmotor), vil dette være et godt tema for en artikkel på mjwiki.
-Bjørn

ses

Norway
440 Poster

Posted - 03/03/2011 :  10:35:22  Show Profile  Reply with Quote
Jeg har i løpet av de siste månedene fått en god del erfaringer med servomotorer for omlegging av veksler. Jeg kommer til å skrive noe om dette når vi i TMJK også får driftserfaring med disse. Jeg er litt spent på hvordan Tam Valley-elektronikken (http://www.tamvalleydepot.com/home.html) som driver disse oppfører seg når alt kommer i et fast system. Jeg synes det er visse tendenser til at servoene nullstiller seg noe forskjellig for hver gang jeg tester en servo, men det kan hende at dette blir ensartet når alle elektriske koblinger blir permanente.

For styring av Peco-veksler og andre med stillsville med midthull kan det være greit å bruke Tam Valleys Miniature Servo Mount Kit ($3) som gir en enkel og rask montering. For håndbygde veksler har jeg utviklet et eget system som gir en meget fleksibel og toleranseromslig teknikk, men den vil jeg også la brukes i praksis en stund før jeg skriver mer om den. Den krever litt håndarbeid (men det gjør jo selvbygging av veksler også), men selve servomotoren monteres med en klyse smeltelim ganske omtrentlig i forhold til vekselen.

Fordelen med servomotorer som vekseldrift er muligens økonomi (noe billigere enn Tortois), men særlig at de er så små at de tar langt mindre plass i høyden enn Tortoiser.

Men jeg er spent på hvordan de arter seg under full drift og over tid.

Mvh Svein Sando

Mitt MJ-nettsted:
http://www2.dmmh.no/~ses/index.php?nid=3
Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page