Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Frittstående forumer på NMJFs plattform
 WinDigipet Diverse spørsmål
 HVORDAN VIRKER DETTE MED DATA.
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Forfatter  Tema Next Topic  

Nils Gullhav

Norway
1223 Posts

Posted - 01/05/2011 :  09:34:57  Show Profile  Reply with Quote
Jeg legger her ut en liten bruksanvisning på hvordan man programerer Win-Digipet.
Dette er ikke ment å erstatte manualen.
Bruker du ikke WinDigipet er prinsippende de samme. Men jeg kan ikke svare på spørsmål om andre systemer. Jeg har nok med å prøve å kunne WD.

Amundsen har sluttet å ta inn WinDigipet. Dvs. at skal du ha nytt program går det nå gå via meg.
Skal det sendes bestiller du det hos Amundsen, og han får det fra meg.
Oppgradering skjer direkte med meg.
Det er så lite penger i dette at jeg vil ikke legge jobb i det.
Kun support fra en lidenskaplig togdatanerd

Kan kjøpes eller oppdateres hos meg på onsdager på verkstedet.

WD 2018 Engelsk og Tysk fullversjon. 4500,-

Oppdatering fra 2015 til 2018 1000,-
Oppdatering fra 2012 til 2018 2800,-
Oppdatering fra 2009 til 2018 3800,-

Oppdatering eldre fullversjoner 4100,-

Bruksanvisning er på engelsk og tysk.
Hjelpetekster i programmet er nå på Norsk

Last gjerne ned en demoversjon. http://www.windigipet.de/downloads-international/p_3/
Vær nøye med at du laster det ned fra den Engelske delen av hjemmesiden. Såfremt du ikke vil ha den på Tysk.
Nå kan du kjøre 2 tog og noen sporvekslere og litt tilbakemeldere. Ingen tidsbegrensning.
Såfremt du har en sentral med interface som WD støtter. Og ingen penger brukt enda....

HVORFOR OG HVORDAN VIRKER DETTE MED DATA

For at dataen skal vite hvor alle tog er, er det nødvendig at alle skinner virker som tilbakemeldingssignaler. I 3-skinnesystemet gjøres dette veldig enkelt.
Isolere den ene skinnen og bruk signalet som kommer fra den andre skinnen når hjulene kortslutter til tilbakemeldingsmodulen. M-skinner må bruke reed kontakter eller kontakt skinner.
2-skinnesystemet gjør det på samme måten men må bruke en tilbakemeldingsmodul som detekterer strømgjennomgang. Her bør det på vognene brukes hjul med innebygd motstand (eller lys i vognene) for å kunne se om det er noe på sporet. Det har jo hendt at alle vognene ikke har blitt med til destinasjon.... Og ser ikke dataen de vognene som står ett feil sted blir det fort en ulykke.

Det kan brukes Reed kontakter (magnetbrytere). Dette er ikke å anbefale. Man får ikke kontroll på om det står noe på skinnene, bare at noe er passert.
Skal du styre Faller biler el.lign må man bruke Reed kontakter.

EKSEMPLER PÅ BLOKKSIGNALER.
Stasjonssporet har ett sted mellom 2-4 blokker.
4 blokker er oftest ideelt på ett spor som betjenes begge veier og forskjellige toglengder.
Blokk 1: Bremser toget til stasjonsfart.
Blokk 2: Har ingen praktisk betydning i ”denne retningen”
Blokk 3: Er det ett kort tog, stopper det nå. Blir da stående midt på stasjonen.
Blokk 4: Lange tog kjører helt til enden av sporet.
Du har på forhånd fortalt dataen hvor langt ett tog er i Matrix.

Ut på strekket til neste stasjon blir det 2 til mange tilbakemeldere.
Det kommer an på hva du ønsker skal skje underveis. Skal toget tute før en bro eller tunell krever det ett signal som forteller at det er kommet til aktuelt sted. Skal det senke eller øke farten krever det også signal.
Jeg bruker stort sett mellom 3-5 signaler, aldri mindre.

Ved 4 signaler på ett strekk som går begge veier blir det noe sånn.
Signal 1. Rett etter sporskifter, 30-60cm langt: Her skjer det ingenting praktisk denne retningen. Kansje skru på fjernlys når toget er på vei ut på strekket?
Signal 2. Dette går frem til neste signal, alt fra 0,5 til 10m: Nå økes hastigheten. De fleste vognene er kommet ut av stasjonen så det ser pent ut.
Signal 3. Dette går nå frem til siste signal: Er det en bro, tuter toget kanskje. Er det ett langt rett strekk, øker toget farten ytterligere.
Signal 4. Rett før sporvekslerne inn på neste stasjon 30-60cm langt: Farten bremses ned. Fjernlys skrues av for å ikke blende mennesker på stasjonen.

Gods vognspor.
Skal det hentes og hensettes vogner på stikkspor automatisk kreves det mye tilbakemeldinger. Og litt spesiell programmering. Tog skal jo kjøre inn og hente på spor som er belagt.
Her må også alle vogner ha hjul som blir detektert.
Signal 1. Rett ved sporskifter, maks 1 skinnelengde. Senker farten
Signal 2,3,4. Hastighetsregulerende og vise hvor langt det står med vogner.
Nest siste signal. ½-1 skinne. Brukes til å stoppe vognene rett foran ende bufferen.
Siste signal: Ende buffer som detekterer når vognene blir dyttet inntil. Gir da beskjed om at lokomotivet skal stoppe. Da kan man være sikker på at koblingene har koblet ordentlig. Det hender jo at de ikke går ordentlig i hvis de ikke har noe som holder i mot.

Det jeg nå skal beskrive er hva som trengs for å komme i gang.
Rett og slett avmystifisere dette med data og tog.
Prinsippende for dataprogrammene er relativt likt, om du tenker å bruke ett annet program. Gjør ikke det noe.
Bruk det programmet som du kan få hjelp med/eller være flere brukere på.
Du kommer til punkter som det er godt å ha noen å spørre.
Om du bruker 2-skinne eller 3-skinnesystem har ingen betydning her

Noe som er viktig, er å være klar over rekkefølgen. Og at når noe er "ferdig" må det ikke forandres. Dette gjelder spesielt skinneplanen og ruter. Kommer til å nevne det senere også på de aktuelle delene.

FØRSTE HINDER

Det første en må inn på er system settings.
Her settes type sentral. Hvordan den er koblet til osv.
Som dere ser her er det CS2 tilkoblet. Jeg veksler mellom Ecos og CS2. Er ikke helt sikker på hvilken som er best.
Begge bruker nettverkskabel. Dvs. at pc må også stilles inn mot sentralen. Ett lite tips er å bruk en litt datakyndig til dette. Kobl den gjerne via ett trådløst nettverk. Da blir mobilen din fort en kjørekontroll. Telefonen må da være type Android eller iphon/pad.

TIPS: For å vite om sentralen har kontakt eller ikke. Trykk på nødstopp/go i WD programmet. da skal sentralen respondere.

LOKOMOTIVER

Lokmotiv databasen. gjør du deg flid her kan du få fine utskrifter på lokomotiv parken din..

Prøv å finn loket i WD-Picture.

Last det så inn.Prøv deg frem på hvordan du vil ha beskrivelsen.
Class er den teksten som kommer frem når musepekeren holdes over toget senere.
Brand. Kun info.
Matrix. Første møte av mange.
Her settes spesifikasjonene for toget med vogner. Dette gjør at programmet kan holde rede på hva som kan kjøre hvor. Litt dumt at et El lok kjører der det mangler luftstrekk. Og gods stopper på perrongen. Osv.
Epochs Har ikke jeg brukt enda. Men vil gjøre det mulig at å sette at "nå" kjører vi bare lok fra den og den epoken. Dette krever nok en ganske voksen oppstillings stasjon.
Noen ganger finnes ikke loket i datbasen. Legg det manuelt inn.
Demo programmet har bare 2 bilder. Men hele databasen til WD

Collection-picture er ett tilleggs program som har alle Märklin lok som er produsert.
Min er så gammel at den har ikke T44, og ikke har jeg tatt bilde enda. Det kommer.

Picture. Her legger du egne bilder inn. Pass på at de er små. Er oppløsningen stor tar det etterhvert utrolig lang tid å starte opp programmet. Bildet som kommer opp er så lite at det har ingen betydning.

Steg to

Her skal det meste fylles ut.
Selv om det er ett Mfx lok så fyll ut adressen.
CS2 og Ecos krever at du linker det mot sentralen.
Alle funktioner må aktiveres før de virker. Men behøver ikke å ha riktig ikon.
Som du ser har jeg satt inn lyd i min T44. Og det blir godt med funktioner.
Bildene gjør det lett å vite hva du har å velge på. Vil du forandre teksten gjør du det i "Custom descripion for:" Noe kan være greit på norsk.

Nå kan du prøve å kjøre tog

s-88 TILBAKEMELDERE

Neste trinn nå er å gi beskjed om hvor mange tilbakemeldinger som finnes/mulig.
Jeg bruker her Litfinski sin HS-88 for raskere com. direkte koblet til data.
Med s-88 tilkoblet rett på sentral vil Digital system være Cs2

Typisk 3-skinne modul består av 2 moduler á 8 kontakter i boksen. totalt 16
Men det blir en i 2-skinne modulene. Med 8 kontakter. Det er litt mer dupeditter inne i Dcc modulene.

Dette må være ferdig før du kan merke tilbakemeldingspunktene i tegningen.
Og da kan du få vite hvor det er tog på sporene

18/4-12---------
Kabler kan lages på egenhånd. Elfa.se har disse.
Hylsdon MTA 6-pol blå 43-860-58
Lock MTA 100 6-pol 43-842-44
Prototypverktyg MTA 43-851-67
Og vanlig datakabel.
Koblingskisse kommer.

SKINNEPLAN
Denne kan/bør ikke redigeres mye etter at den er tegnet. Du kan få det til, men tegner du forandringer, må du også rette i rutene. Det blir fort mye jobb av det.
Men de første skinneplanene du tegner kan du regne som kladd.

Gå inn på: Track digram editor

Nå kommer du rett inn i valg av symboler som skal tegnes.
Klikk på: Track symbols + Simple tracs. Så har du omtrent samme bilde.
Klikk på aktuell 0068 Track. Flytt mus over på rutenettet og plaser "skinnen"
Nå har du mye å holde på med en stund.

-Begynn med å finne ut hvor stor skinneplanen skal være.

Hvordan ting vises hos deg må testes.
Size of track diagram og Zoom som her hos meg er 16x16, må testes.
Dvs. at du må tegne i ytterkant av bildet og se hva som blir synlig når du avslutter Track digram editor.
Dvs. mye ut og inn av Track digram editor

Disse ikonene er viktige. Det er de som data´n bruker for å holde rede på hvor togene er og skal.
Tegn inn en alle steder toget skal stoppe.
Adressen blir synelig. Settes 3 ettehverandre kommer lok beskrivelsen der.
Bilde av loket kommer når musepeker holdes over.
Loket settes på plass ved å dra lokket fra kjørekontrollen til der det skal stå.

Hvordan symbolene skal se ut på hoved-bildet bestemmer du her:
Det kan bli litt rare symboler hvis dette byttes i etterkant.

Nå er det på tide å tegne selve skinneplanen.
Ps. sett ikke adresse på skinner og sporskiftere selv om det er fristende.
Gjør du det for testing før skinneplanen er riktig. Sett adressen til 0 igjen før ikonet flyttes.
Det blir ett h... å finne ut av det senere.

Jump-Label
Du kommer til ett punkt som ikke lar seg tegne uten brudd i skinneplanen.
Dette gjelder også på noen skrå krysningspunkter.

Da må du fortelle data´n hvor forbindelsen er.

Få frem Jump-Label Editoren
Klikk på siste skinnebit, dra den over i Jump-Label 1, Så det samme på der den skal forbindes til Jump-Label 2.
Trykk på de pilene som er riktig i forhold til skinneforbindelsen.

Ting som blir styrt av dekoder
Nå er det viktig at du er fornøyd med skinneplanen som er tegnet.

Gå inn på "lyssignalet". Da forsvinner tegnesymbolene. Trykk på aktuell sporskifter.
Da skal du ha et lign. bilde.
Adresse sier seg selv. Men -Swap branch off/stright-er kjekk. hvis sporskifteren er koblet feil, aktiver denne og det løser seg uten å krabbe under bordet.
Switching time. Bestemmer hvor lang pulsen er. 0 msec er ok. Økes kun ved problem.
Den gule streken bestemmer hva som er normal posisjon når alt settes i "Basic setting"
Test. Da legger sporskifter over hver gang du trykker på ikonet.
Auto. Da gjør den det på egenhånd. Veldig fint testverktøy for en kranglete sporskifter.
Øverst til høyre ser du en liten ikon med dip switc bryter. Fint verktøy til å se og sette adresse på dekoderne til sporskifterne

s-88 tilbakemelderne

Gå inn på ic-kretsen.
Nå kommer du inn på Feedback number. Sett det nr du ønsker på riktig plass. Ikke slurv.
Kommer det ett feil nr på feil spor har du en virkelig morsom feilkilde senere.....
Høyreklikker du på på ett eksisterende nr, kommer det opp i dialog boksen.

Moment contact brukes til puls signal. Reed kotakt eller gamle kontaktskinner.
Ikke så god løsning, men det virker.
Her er det viktig å få med seg hvilkne signal som skal deaktivere blokken.
Tegnet ; brukes i mellom når det er fler en ett signal som kan tilbakestile blokken.

Jeg bruker dette systemet til å styre Fallerbilene mine. Reedkontakt ligger i veibanen som slepeskoen aktiverer.

Nå er du ferdig med det som må gjøres i skinneplanen.
Har du ikke gjort dette riktig, så stopper det seg i tegning av ruter senere
Det vanskligste er faktisk å være nøye nok. Ikke datakyndig.

TOG-RUTER
Nå er det viktig at alt foregående er riktig.
Her skal alle ruter lages, signaler programeres, standarfart for tog, hvilkne tog som får kjøre hvor og mye mer.

Hent opp dette bildet. Som du ser, har jeg noen ruter. Dere får opp bare en som skal slettes når dere har begynt. Det må alltid være en rute der.

Vi lager rutene automatisk. Kan gjøres manuelt hvis det er noe spesielt.

Begynn med en rute. Jeg bruker nå mest 2. valg. Men vent til du er trygg.

Her er vel første gang du må bruke alle museknappene. I WD brukes alle til noe.
Grønn setter du før lok-ikon men på samme adressen. Rød på andre siden av ikonet men samme adresse. Behøver ikke ha med eventuelt lys signal.
Ønsker du at det skal frigjøres litt av ruten før toget er fremme. Da høreklikker du der hvor ruten skal frigjøre. Og setter ett blått ikon. Dette er veldig fint for at andre tog ikke skal måtte vente på å få lov til å kjøre før det aktuelle toget er kommet frem.

Når du har trykket på fortsett, kan du få opp noe sånt hvis det er flere muligheter.
Bla deg igjenom og velg den riktige.
Her har jeg også fått advarsel om at det allerede eksisterer en rute.
Da er det veldig dumt å lage en til. 2 like lager mye feilsøk problem.
Men det er relativt lett og se på rute oversikten. Så den bør sjekkes nøye senere.

Lag nå nok ruter for å få toget rundt til utgangspunktet. Ikke fler. Nå skal det eksperimenteres.
Toget kan ikke stoppe og starte på samme sted. (Det kan, men ikke prøv)

Nå kommer vi til testing av rutene. De fleste burde testes.
Du har ikke lagd så mange at det burde være noe problem.

Få opp en kontroll.
Høyretrykk på bildet, dra bilde ned til lok-ikonet på stasjonen.

Høreklikk og velg start.

Høreklikk og velg mål.

Nå fikk du opp dette bildet.
Velg Switch+Drive
Nå skal toget kjøre helt av seg selv, såfremt noe ikke er riktig programert.
Kos deg en stund med dette.
Dette er også måten å flytte tog rundt på en enkel måte senere.

Tour Automatic programering

Nå er det på tide å få togene til å gå automatisk.

Gå inn på klokka og ruter

Her legges inn alle rutene som pc´n skal forholde seg til.
De kan sorteres. Og bør sorteres i etterkant for å få en god flyt i forhold til anlegget ditt sitt muligheter.

Høyreklikk på start

Høyreklikk på mål

Nå velger du Copy for editor.

Og turen legger seg i listen.
Gjør dette med alle ruter du ønsker data`n skal bruke.

Det er jo ett behov for at togene står litt stille noen ganger før det kjører videre.
Spesielt på stasjoner.
Her har jeg satt at toget skal stå stille i 1m,30sek før det er klart for å kjøre videre hvis mulig. Det blir da stående litt til, til dataen finner en rute som er mulig.

Nå burde det kile i maven. Den store testen skjer når du trykker her

Nå er du kommet så langt du trenger på en stund.
Vent med neste del til du er helt sikker på at alt du har gjort fungerer.
Det vi begynner på nå, tar mye tid. Da skal det legges inn hva spesifikke tog skal gjøre automatisk underveis. Og anleggsbyggingen stopper helt opp...........

Man kan ha en dame langs skinnegangen som bare vinker til godstogene :-)
Bommer går ned automatisk så det ligner virkeligheten.
Lys, lyd og røyk kommer på riktig.
Det med røyk er veldig effektfullt på den måten at oljen varer mye lengre når røyken blir skrudd av på stasjoner og på skulte spor.
Lok som henter og setter igjen vogner helt automatisk. Husk at det krever mange signaler på side-sporet.
Lyd: Stasjonsinformasjon som stemmer med sporet og toget.

XXXXXXXXXXXXXXXXX ALT NEDENFOR ER UNDER REDIGERING XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Edited by - Nils Gullhav on 29/05/2018 12:42:34

anders_k

Peru
4 Poster

Posted - 04/05/2011 :  00:36:24  Show Profile  Reply with Quote
Hei Nils,

Takk for at du deler med oss. Innlegget over var meget inspirerende og lærerikt for en novice på automatisk styring av MJ. Om jeg forstår deg rett så brukes mer eller mindre samme prinsippet for både 2-skinnesystemet og 3-skinnesystemet? Kan du si noe om hvor ømfientlige de forskjellige systemene (2R vs 3R) er i forhold til støv og smuss som legger seg på skinnegangen. For min egendel ser jeg for meg at det kan gå litt tid mellom hver gang jeg vil kjøre på anlegget jeg planlegger. Driftssikkerhet blir derfor et viktig stikkord. Er det noen vesentlig forskjell mellom støv ømfientlighet mellom 2R og 3R?

Hilsen Anders
Go to Top of Page

Nils Gullhav

Norway
1223 Poster

Posted - 04/05/2011 :  08:16:21  Show Profile  Reply with Quote
Ønsker ingen diskusjon om 2R og 3R. Videre debatt om dette i denne tråden blir slettet. Erfaringsmesig tar de av. Her skal datastyring være fokus.
Onskes den av noen, opprett ny tråd. Det som står er min mening i forhold til PC styring.

Hyggelig å høre at det var inspirerende. Det kommer mye mer :-)
2R tar opp strøm på 2 punkter. 3R tar det fra 3 punkter. Hva en enn gjør er det ikke mulig å få bedre kontakt med 2R.
I tilegg tar 3r lokomotiver som regel opp strøm på samtlige hjul. 2R lok har en tendens til og hoppe over løpehjul og lign.
Jeg foretrekker C-skinner. Det er de skinnene som er best i forhold til strømopptak.
K-skinnene er flate på toppen og det legger seg møkk fortere. Avrundet skinne dytter det ned.
Denne avrundingen gjør da at punktvekten mot skinnen blir høyere. Og da blir kontakten for strøm bedre.
For mest mulig problemfrit PC styrt anlegg anbefaler jeg C-skinner. Det blir montert en diode på tilbakemelder skinnen for å oppretholde 3R fordelen. Beskrivelse kommer.
Er du innom et Fremo treff (2R) ser du at fingeren er fremme i ny og ne for å dytte litt. Og dette er vel de reneste skinnene noen har.
Kjører du med PC, er det ønskelig at togen kryper pent rundt uten stopp. Det skal jo liksom gå automatisk.
Men dette systemvalget tar de fleste ikke bevist. En bruker det en har i utganspunktet. Og koser seg med det.
Jeg hadde aldri byttet system om det fantes noe bedre. Til det har jeg for mye utstyr. Men jeg tok ett valg når jeg startet på anlegget, på C-skinner kontra K-skinner.

Hilsen Nils
Kjører og bruker det som passer meg.
Med det utstyret som passer for øyeblikket.
Go to Top of Page

anders_k

Peru
4 Poster

Posted - 04/05/2011 :  18:57:50  Show Profile  Reply with Quote
Tusen takk for svar Nils! Og veldig hyggelig å høre at det kommer mer. Gleder meg til fortsettelsen!

Hilsen Anders
Go to Top of Page

Øystein Wiik

Norway
2555 Poster

Posted - 01/11/2011 :  20:18:24  Show Profile  Reply with Quote
Det du legger opp til her er veldig bra Nils.
Jeg håper du også kommer til å ta opp 2R-problemstillinger når det blir aktuelt.

ØW
- tog som ikke skal så langt av sted.
Go to Top of Page

Nils Gullhav

Norway
1223 Poster

Posted - 01/11/2011 :  20:48:17  Show Profile  Reply with Quote
DEN ER IKKE DER

Data´n er dum som ett brød og vet ikke hva den styrer.
Ikke bryr den seg heller

Hilsen Nils
Go to Top of Page

Øystein Wiik

Norway
2555 Poster

Posted - 02/11/2011 :  00:00:56  Show Profile  Reply with Quote
Jeg så vel heller ikke for meg "data'n" som deltager i 3R vs.2R diskursjer.
Jeg tenkte nok helst på de relativt små hardwareforskjellene. Oppkobling av 2R tilbakemeldere i praksis etc.
Stiller gjerne som prøveklut.

ØW
- tog som ikke skal så langt av sted.
Go to Top of Page

Nils Gullhav

Norway
1223 Poster

Posted - 02/11/2011 :  08:23:30  Show Profile  Reply with Quote
Å, det er enkelt. Jeg trodde du hintet til stormen hos MJF.

Se her:
quote:
Originally posted by Nils Gullhav

HVORFOR OG HVORDAN VIRKER DETTE MED DATA

For at dataen skal vite hvor alle tog er, er det nødvendig at alle skinner virker som tilbakemeldingssignaler. I 3-skinnesystemet gjøres dette veldig enkelt.
Isolere den ene skinnen og bruk signalet som kommer fra den andre skinnen når hjulene kortslutter til tilbakemeldingsmodulen.
2 skinnesystemet gjør det på samme måten men må bruke en tilbakemeldingsmodul som detekterer strømgjennomgang. Her bør det på vognene brukes hjul med innebygd motstand (eller lys i vognene) for å kunne se om det er noe på sporet. Det har jo hendt at alle vognene ikke har blitt med til destinasjon.... Og ser ikke dataen de vognene som står ett feil sted blir det fort en ulykke.

Det kan brukes Reed kontakter (magnetbrytere). Dette er ikke å anbefale. Man får ikke kontroll på vognene.
Skal du styre Faller biler el.lign må man bruke Reed kontakter.

E

Man må begynne å lese øverst.

Det er litt plundrete nå. Jeg vet.
Jeg må finne en måte å legge det opp på fornuftig.
I alle fall blir det steg for steg ovenfra.

Dette er ment som en grov-mal som avmystifiserer dette med data og hjelpe noen i gang.
Komplett manual er vel på rundt 600 sider. Og den er også mangelfull i den forstand at en må eksperimentere for å finne ut hvordan´du´skal bruke det.

Hilsen Nils
Go to Top of Page

ses

Norway
440 Poster

Posted - 02/11/2011 :  08:52:15  Show Profile  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Nils Gullhav

Isolere den ene skinnen og bruk signalet som kommer fra den andre skinnen når hjulene kortslutter til tilbakemeldingsmodulen.
2 skinnesystemet gjør det på samme måten men må bruke en tilbakemeldingsmodul som detekterer strømgjennomgang. Her bør det på vognene brukes hjul med innebygd motstand (eller lys i vognene) for å kunne se om det er noe på sporet.

...

Hilsen Nils
...

Hei Nils. Nei, jeg skal ikke krangle med deg. Tvert i mot. Jeg ser bare at du ovenfor har gitt et argument for 3R, så det føyer jeg til listen min på 3R-plussiden i artikkelen om systemforskjellene. Her er jo 3R faktisk helt prototyp når man bruker denne deteksjonsmåten, for det er akkurat slik sporfelt på JBV også virker.

Et teknisk spørsmål til dette. Når du isolerer den ene skinnestrengen til sporfeltdeteksjon i Märklin, mister du da den skinnen som strømopptak? På det sporfeltdeteksjonsystemet jeg har brukt i 2R, som fungerer akkurat slik du beskriver, så gjør man jo ikke det fordi strømmen fortsatt flyter gjennom skinnen og detektoren.

Mvh Svein Sando

Mitt MJ-nettsted:
http://www2.dmmh.no/~ses/index.php?nid=3
Go to Top of Page

Nils Gullhav

Norway
1223 Poster

Posted - 02/11/2011 :  12:32:33  Show Profile  Reply with Quote
Fakta er mye lettere en meninger

Ja du mister strøm-opptaket.
Men det er løsbart veldig enkelt. En diode pr signal.

Jeg har jobbet en stund med strøm. egentlig hele livet.

Når jeg startet med dette data styringsgreiene fikk jeg først ett annet problem. Feilsignal.
Det var/er en svakhet med signaldeteksjonen. Den er konstruert enkelt og billig. Og problemet var at: ble strekket langt vekk fra s-88 modulen ga det mye feil. Som utartet seg som belagt/ikke belagt.
Elektrisk støy. Ledningene genererte spenning.(antenne) Og modulene detekterer spenning. En gammel kjent metode er da en diode over koblingen. Den tilater da bare likestrøm en vei i ledningene. Ingen svingniger som vekselstrøm pga dioden kortslutter.

S-88 modulen detekterer bare den positiv spenningen, Og digitalt er vekselstrøm som er litt hakkete. Ikke sinus akkurat.
Derfor kan negativ tilføres skinnen uten problem.
Og dermed ble to problemer løst.
Den gang var ikke forumer så vanlig. Det er jo noen år siden

I 2006 ble jeg klar over at dette var ett problem i Tyskland.
De hadde mange kompliserte kreative løsninger. Jeg la ut ett tips.
De trodde ikke helt at det kunne være så enkelt.
En uke etter var de overbevist.
Da lagde jeg dette:
http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=42679.0
Og siden har jeg sett det refert som diodetrikset på forskjellige fora.

Jeg kommer tilbake til dette litt senere i denne avdelingen.

Hilsen Nils

Edited by - Nils Gullhav on 02/11/2011 12:36:26
Go to Top of Page

Eirik

76 Poster

Posted - 02/11/2011 :  13:53:31  Show Profile  Reply with Quote
Halloen,

Jeg har også en liten sidekommentar til strømopptaket.
Lenge siden jeg har kjørt H0 nå, men den gangen brukte jeg hjuldeteksjon på c-skinner.
Hvis høyrespor i kjøreretningen ikke er forsynt med tilkobling av strøm, kun til deteksjon, så vil fortsatt den høyre skinnestrengen bli forsynt med kjørestrøm fra den venstre skinnestrengen via alle hjulene som virker som en bro ettersom de ruller inn på avsnittet.
dermed så burde det i praksis ikke bli noen forskjell i strømopptak?
Go to Top of Page

Nils Gullhav

Norway
1223 Poster

Posted - 02/11/2011 :  17:56:12  Show Profile  Reply with Quote
Det er riktig.
Men praksis er noe annet.
Loket kjører først inn på blokkfeltet. Og da er bare hjulene til det som gir strøm igjenom.

Hilsen Nils
Go to Top of Page

Eirik

76 Poster

Posted - 02/11/2011 :  22:04:59  Show Profile  Reply with Quote
Det er jo sant!
Hjul en gir kun strøm til egen aksling tvers gjennom, dårlig strømopptak akkurat da gir problem.
Men da er fortsatt de andre tre(fem) hjula på forrige blokk og får strøm der. (Forutsatt fire/seksaksla lok).
Når neste hjul kommer innpå er det to som tar strøm fra venstre og forsyner høyre side, en forstyrrelse på et av hjulene på venstre her vil bli avhjulpet av hjul nr2 som vil forsyne hjul nr1 fra høyrre side.
Osv oppover til alle hjulene er innpå.
Eller blir det litt bærtur?
Men med diodetrikset så er jo saken løst uansett

Og ettersom flere hjul på lok i 3R gjerne har strømopptak, og at slepeskoen har minst 7-8 punkter å hente strøm fra samtidig, så...

Men det mest interessante er absolutt elimineringen av tilbakemeldingsproblemer (støy).
Go to Top of Page

Nils Gullhav

Norway
1223 Poster

Posted - 03/11/2011 :  07:28:20  Show Profile  Reply with Quote
Ja du har fortsatt rett.
Men det er mange søte 3 akslete lok.
De får ofte strøm kun på en aksel. Gummi på den andre.
De fleste Märklinlok med 3 aksler (også boggie) har ikke midterste aksel bakkekontakt.
Så når en Di 5 kommer, er det kun strømopptak på en aksel.
Og den skal jo helst gå veldig sakte.
Dette gjelder ikke de nye tyske modellene, de har en annen oppbygging.

Hilsen Nils
Go to Top of Page

Eirik

76 Poster

Posted - 03/11/2011 :  17:14:22  Show Profile  Reply with Quote
Ja, ikke sant!
Jeg har ikke tenkt over treakslingene.
Men det er nok fordi at på anlegget jeg hadde dengang så hadde jeg en ny 260(Di5) rød, den med telex-kobling. Ny ca 1996/97?
Den hadde vel opptak på to akslinger?
Go to Top of Page

Nils Gullhav

Norway
1223 Poster

Posted - 03/11/2011 :  17:28:30  Show Profile  Reply with Quote
Ja og mye bedre strømopptak.

Jeg kjøpte en sånn. Flyttet kåpen Di 5 kåpen over.
Og solgte de gamle driverket med ny topp billig til en lykkelig kjøper. Tror jeg fikk 500,-

Hilsen Nils
Go to Top of Page

Nils Gullhav

Norway
1223 Poster

Posted - 01/01/2012 :  17:55:45  Show Profile  Reply with Quote
Da var jobben med å fin-korrigere hastighetene i alle rutene mine unnagjort. 464 stk. !!!!
Det meste av dagen har gått med. Med ett par nødvendige pauser.
Det er godt vi har sånne 1 nyttårsdager som man kan holde på i fred med det man måtte ønske.

Godt nytt år videre

Hilsen Nils
Go to Top of Page

helgeb

Norway
22 Poster

Posted - 20/04/2012 :  20:40:18  Show Profile  Reply with Quote
Takk for at du fortsetter med denne tråden Nils.

Det gir meg den nødvendige inspirasjon til å gå videre inn i Windigipet's verden av uante muligheter.

Har desverre stått stille en stund igjen, men nå kjenner jeg at jeg fikk ny inspirasjon.

Mvh
Helge

Mvh Helge

Endelig inne i den datastyrte MJ verden.
Go to Top of Page

Nils Gullhav

Norway
1223 Poster

Posted - 22/04/2012 :  08:23:37  Show Profile  Reply with Quote
Hyggelig å høre noen liker dette.

Det er nemlig en del arbeid med å lage dete. Men gøy når jeg ser hvor mange som følger med.

Hilsen Nils
Go to Top of Page

HelgeBe

Norway
5 Poster

Posted - 07/06/2018 :  17:55:47  Show Profile  Reply with Quote
Hei

Kan man i dette programmet kalibrere hvert enkelt lokomotiv slik at man kan spesifisere hvor mange cm etter en bestemt deteksjon lokomotivene skal stoppe?

Helge B.

Helge B.
Go to Top of Page

Nils Gullhav

Norway
1223 Poster

Posted - 10/06/2018 :  20:40:59  Show Profile  Reply with Quote
Det går helt fint.

Flere lokomotiver sammen med forskjellig karakteristikk fungerer bra.
Såfremt de er kalibrert i WinDigipet. Enten på skinne. Eller på rulle.

Hilsen Nils
Go to Top of Page
   Tema Next Topic  
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page