Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 H0 skala
 En overaskelse av de sjeldne.
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

Øystein Wiik

Norway
2559 Posts

Posted - 16/12/2013 :  00:10:50  Show Profile  Reply with Quote
Mange av dere har sikker samme boka i hylla som jeg; "Damplokomotiver i Norge" (Bjerke, Hansen, Johansson og Sando, NJK 1987) Standard oppslagsverk for jernbanefrelste. En kilde til kunnskap igjen og igjen.
Jeg leter etter kandidater til RBs damplok. De fleste var toakslede, men jeg har lite foto å gå etter. Ikke er det så mange H0-kandidater å velge i heller. Noe som er lik nok og kanskje noe å bygge om på et seinere tidspunkt er det jeg leter etter.
Jeg tar fram nevnte bok. Kanskje er det flere bilder der. På side 394 begynner et lite kapittel om industridamplok i Norge. Det er naturlig å begynne der og straks finner jeg dette bildet:

Det er et hakeslepp!!
Bildeteksten er som følger:

I teksten på neste side står det:

Fotnoten:

Bildet er ikke mindre enn et slikt lok i Norge!

http://www.amundsenhobby.no/webshop/produkt.php?selected_id=22357&kategori_id=197&kategori_far=12&kategori_far2=197

Er det jeg som ikke har fulgt med i timen, eller er det flere som ikke viste det?
Dette er jo ikke noe som forandrer jernbanehistorien. Ikke norsk mj-historie i nevneverdig grad heller sannsynligvis, men jeg synes det er veldig morsomt at AS Glommens Træsliperis lok er kommet i H0 fra Fleischmann!
Etter hva jeg hører er det ikke bare en vakker modell, men den går perfekt og lyder fantastisk.
Det skal jeg komme tilbake til for jeg tror RB må nøye seg med lok fra træsliperiet ved Glomma. I alle fall inn til videre.

ØW
- tog som ikke skal så langt av sted.

ses

Norway
440 Poster

Posted - 16/12/2013 :  08:39:12  Show Profile  Reply with Quote
Dette er ikke helt ukjent, men kanskje ikke veldig kjent heller. En slikt lok var i bruk på et Fremo-treff for et år eller to siden, og det ble nettopp henvist til dette Kykkelsrud-loket. Jeg tror det var Halvor Sannæs som hadde med seg dette loket. Og ja, det gikk vakkert, og ble brukt som skiftemaskin på Rise st på Fremo-treffet.

Svein Sando. http://sando.co/index.php?nid=3
Go to Top of Page

Jolsen

301 Poster

Posted - 16/12/2013 :  16:09:02  Show Profile  Reply with Quote
Dette var spennende :-)

Noen som vet noe mer om fargene på den som gikk i Norge?

mvh John
Go to Top of Page

Frans van Cuilenborg

Norway
220 Poster

Posted - 16/12/2013 :  16:25:36  Show Profile  Visit Frans van Cuilenborg's Homepage  Reply with Quote
Da er julegave til Øystein i boks!!??
Go to Top of Page

Øystein Wiik

Norway
2559 Poster

Posted - 16/12/2013 :  21:17:18  Show Profile  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Frans van Cuilenborg

Da er julegave til Øystein i boks!!??

YESSS!

Farge på sort hvit bildet fra boka er jo litt vrient. Kanskje kan man hevde at loket ikke virker så mørkt som det kanskje ville vært om det var sort. Det har sitt opprinnelige navneskilt "Bayreuth" og derfor sikkert også sitt nummer 101. Da er det ikke urimelig å anta et det også er olivengrønt.

Men når er bildet tatt?
Og hva skjedde siden?
Hvor lenge var det i bruk?

Jeg prøvde å søke litt tidligere i dag. Men fant foreløpig ikke noe mer. Kanskje du har noen museumsforbindelser som vet noe mer her John?

ØW
Go to Top of Page

ses

Norway
440 Poster

Posted - 16/12/2013 :  22:37:20  Show Profile  Reply with Quote
Spør på NJKs forum. Der er det sannsynligvis flere som kan tenkes å vite noe. THor Bjerke for eksempel.

Svein Sando. http://sando.co/index.php?nid=3
Go to Top of Page

Jolsen

301 Poster

Posted - 16/12/2013 :  22:58:37  Show Profile  Reply with Quote
På jakt etter hvilke museumskollegaer som kunne vite noe, Fant jeg ei nettside som het www.askimlinjene.com. Under fanen "lokomtivet bayreuth" står det litt om dette loket. Ser ut som det ble utlånt til Solbergfossbanen i 1918, men at det da var nesten utslitt. En del flere bilder også.

Der er også bilde av et lignende lok, men med andre vanntanker.

John
Go to Top of Page

TeVe

Norway
373 Poster

Posted - 17/12/2013 :  00:13:55  Show Profile  Visit TeVe's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Jolsen

På jakt etter hvilke museumskollegaer som kunne vite noe, Fant jeg ei nettside som het www.askimlinjene.com. Under fanen "lokomtivet bayreuth" står det litt om dette loket. Ser ut som det ble utlånt til Solbergfossbanen i 1918, men at det da var nesten utslitt. En del flere bilder også.

Der er også bilde av et lignende lok, men med andre vanntanker.

John

Feil i lenke. Korrekt skal være
http://www.askimlinjene.com/

Terje V.
Go to Top of Page

Henning L

874 Poster

Posted - 17/12/2013 :  22:17:55  Show Profile  Reply with Quote
Dette er nesten et absurd lekkert lok. Kjenner jeg heller vil ofre til dette loket, framfor de ti tømmervognene som står på lista.

Edited by - Henning L on 17/12/2013 22:19:14
Go to Top of Page

Kjell H.

Norway
894 Poster

Posted - 18/12/2013 :  12:36:51  Show Profile  Reply with Quote
Kan bare istemme at denne modellen fra Fleischmann har utmerkede gangegenskaper og skikkelig god lyd (fra Zimo)!
Fleischmann har gjort en del utgaver av dette loket, både med-og-uten sidetanker og lyd. - Mener andre detaljer skiller også - som forskjellige lyktetyper og antall?
Kjøpte først 481171 med stafferinger og lyd (som det som er avbildet over) - og seinere settet 481212 som er uten stafferinger, lyd og mørkere brunert styring. Det har også "riktig" plassert topplykt som den norske utgaven.
Begge disse utgaver var laget i små opplag - og det siste settet til 125-årsjubileet til Fleischmann. (Det skal visstnok også være levert noen eksemplarer av dette loket/settet med lyd - men det var alt utsolgt før jeg reagerte!)
Go to Top of Page

Øystein Wiik

Norway
2559 Poster

Posted - 18/12/2013 :  15:43:27  Show Profile  Reply with Quote
Det finnes mange varianter ja. Tog butikken har nå en variant som heter "Bayreuth" men det har at annet nummer, 1802, og har side-vanntanker. Lett å bli forvirret her.

Ellers kom det fram at loket var med på kraftverkanlegget 1899-1903. Men når det kom til Norge vet jeg ikke enda.
Så vet vi at det ble tilbudt leid bort for kr 9/dag i 1918 forutsatt istandsatt for leiers regning. Det virker som om dette ikke ble noe av.
Bildet øverst i tråden skal være tatt i 1920.

Også...

ØW

Edited by - Øystein Wiik on 18/12/2013 15:45:22
Go to Top of Page

VMI

Norway
40 Poster

Posted - 29/12/2013 :  04:41:25  Show Profile  Visit VMI's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Kjell H.

Kjøpte først 481171 med stafferinger og lyd (som det som er avbildet over) - og seinere settet 481212 som er uten stafferinger, lyd og mørkere brunert styring. Det har også "riktig" plassert topplykt som den norske utgaven.
Begge disse utgaver var laget i små opplag - og det siste settet til 125-årsjubileet til Fleischmann. (Det skal visstnok også være levert noen eksemplarer av dette loket/settet med lyd - men det var alt utsolgt før jeg reagerte!)

Den digitale lydutgaven av 481212 har varenummer 481272. Vi har solgt flere av disse med meget fornøyde tilbakemeldinger på sett og lyd fra kundene. Settet er utgående fra produsent, MEN - det er fortsatt fullt mulig å skaffe det! Så om noen har lyst på det kan det bestilles for 2.595,- hos oss, på denne linken:
http://www.vmji.no/Default.aspx?tabid=113&txtSearch=481272&List=0&SortField=ProductName&ProductID=24985

Mvh
www.VMJI.NO
Go to Top of Page

Øystein Wiik

Norway
2559 Poster

Posted - 05/01/2014 :  02:01:27  Show Profile  Reply with Quote

Dette bildet fant jeg i Aspenbergs flotte bok "Glemte spor". Praktfull bok som anbefales.

ØW
Go to Top of Page

Øystein Wiik

Norway
2559 Poster

Posted - 18/02/2014 :  10:14:40  Show Profile  Reply with Quote
Nå har jeg brukt loket litt og jeg er mektig imponert.
At det går an å få noe så lite til å gå så godt! Og til å låte så bra! Det til og med trekker bra og smygkjører i kryssveksler så bra som man kan ønske seg.
Det er bare å ta av seg hatten for Fleishmann. Bedre blir det ikke rett og slett.
Jeg finner faktisk ingenting å trekke for.

Jeg har ikke gravd noe mer i historikken her. Jeg vet at det skiller seg fra Glommens lok ved å ha et annet navn på skiltet og en frontlykt mindre. (Kanskje bak også?)
Det kan hende at dette lar seg ettermontere hvis man kan få tak i disse delene fra Fleischmann.

Når det gjelder navneskilt så står det på mitt lok: "Affenberg". Apeberget som vel ellers er betegnelsen på suportertribuna til Vålerenga.

ØW

Edited by - Øystein Wiik on 18/02/2014 10:15:52
Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page