Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Smalspor i alle skalaer
 H0e-koppel
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

UB

11 Posts

Posted - 16/12/2014 :  10:26:03  Show Profile  Reply with Quote
Hej

I MMM, Mälarmodulmöte, så är vi ett gäng som bygger moduler i H0e.
Vi bygger efter Fremos standard men med en del anpassningar, tex så använder vi Pecos mainline-växlar, så våra moduler är inte kompatibla med en riktig Fremo-modul.

Vi har lite problem med att få bygelkopplen att funka och nu har jag börjat kolla på hur det ser ut på olika vagnar och vad man ev kan göra åt det.
Jag vet att det finns några på detta forum som pysslar med H0e och som kanske kan vara intresserade av detta.
Jag postar en länk till tråden på Svenskt mjforum och hoppas att jag inte bryter mot det här forumets regler, bara att meddela mig i så fall så tar jag bort länken.

http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=15430.msg150910#msg150910

Mvh UB

smholt

Norway
1869 Poster

Posted - 16/12/2014 :  10:31:31  Show Profile  Visit smholt's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by UB

Jag vet att det finns några på detta forum som pysslar med H0e och som kanske kan vara intresserade av detta.
Jag postar en länk till tråden på Svenskt mjforum och hoppas att jag inte bryter mot det här forumets regler, bara att meddela mig i så fall så tar jag bort länken.

Bare hyggelig med innspill fra "söta bror" her på forumet. :-)

Med vennlig hilsen
Svein-Martin Holt
Moderator Norsk MJ Forum

www.platelayer.com/zmod - www.facebook.com/sveinmartin - www.youtube.com/smholt
Go to Top of Page

tjm

Norway
2884 Poster

Posted - 16/12/2014 :  16:20:20  Show Profile  Visit tjm's Homepage  Reply with Quote
Du kan lese litt om "våre" H0e kobler her http://www.norskmjforum.no/forum/topic.asp?TOPIC_ID=7849

Øystein som er primus motor for dette prosjektet kan sikkert forklare mer om det :-) Tror han har laget gangske mange sett nå av dem fakstisk. Også for salg mener jeg å huske?

Mvh.
Torsja
WWW.TORSJA.COM & WWW.ZMOD.NO & www.torsja.com/h0e-smalspor/
Sjekk også ut www.MJwiki.no
Go to Top of Page

Øystein Wiik

Norway
2559 Poster

Posted - 16/12/2014 :  20:36:23  Show Profile  Reply with Quote
Hei UB

Vi kaller oss FRIMO H0e. Vi valgte å ta et skritt vekk fra Fremo og laget en norm som er teknisk lik fremo både mekanisk og elektrisk. FRIMO H0e kjører digitalt.
Vi har ikke spesifisert hvilket fabrikat skinnegang medlemmene skal bygge med og det varierer følglig en del bortetter. Det er ikke noe problem.
Når det gjelder koblinger så har vi gått for bøylekoblinger.
Vi har ikke hatt de problemene du nevner. Det kan selvsagt forekomme en og annen vogn med trøbbel, men da justerer vi på den enkelte vogna.

Her er grunnene våre for å holde oss til vanlige bøylekobbel:
1) De fungerer bra. Generelt sett i alle fall.
2) De fleste, på nyere produkter, ser ikke så aller verst ut.
3) Folk slipper å drive med kobbelbytte på alt de kjøper og bygger. (Ikke finnes det noe særlig alternativer å få kjøpt heller.)

Noen av oss hadde noe messingmodeller av UHB materiell som var utstyrt med helt ubrukelige kobbel som måtte byttes ut hvis vi ville kjøre med det, og det vil vi jo.
Noen av oss bygger også både selvbygde ting og byggesett fra forskjellige produsenter. Dette skal også ha kobbel.

Derfor begynte jeg å jobbe med noen kobbel som kunne løse innfri disse behovene. Det som kom ut av det var noen mikro bøyle kobbel som så langt har innfridd bra. Du kan se prosessen i linken til Tosja.

Jeg fikk nylig en stor mengde av de etsede delene til disse koblingene. Jeg laget fire varianter. En kort til lok, en mellom str. til feste i bufferbjelke, en lang med skrueøye og en til NEM-feste for erstatning av standard kobbel. Den siste er enda ikke utprøvet, en prototype.

Prisen pr. par er nok 15,-. Man trenger 0,8mm ms rør og gitarstreng 0,3mm (Det er den nest nederste på en gitar. Hva heter den?)

Du må gjerne sakse fra dette forumet til ditt eget hvis du vil. Regner med at ingen andre har noe i mot det.

Kanskje vi kunne komme sammen og kjøre en gang!

ØW
- tog som ikke skal så langt av sted.
Go to Top of Page

UB

11 Poster

Posted - 16/12/2014 :  23:46:42  Show Profile  Reply with Quote
Hej

Jag tycker också att det vore bra om vi kunde lösa dom problem vi har med bygelkopplen.
Min lilla undersökning av 10 Roco och 10 Liliputvagnar gav som resultat att ingen av Rocos och samtliga av Liliputsvagnar höll sig inom Fremos rekommendation när det gäller höjden, 6,5 mm +/- 0,3 mm.

Lutar åt att vi ska försöka förbättra Rocovagnarna samt tynga ned en del lätta vagnar.
Det vore förstås kul om vi kunde bygga ihop våra banor vid något tillfälle, vi har dock inte kommit så långt med landskapsbygget ännu. 5 meter ser hyfsat ut, resterande ca 14 meter är bara målad plywood. Men fler moduler är på gång.

Mvh UB
Go to Top of Page

Øystein Wiik

Norway
2559 Poster

Posted - 17/12/2014 :  02:15:20  Show Profile  Reply with Quote
Vi har ikke sjekket dette så nøye som du tydeligvis har gjort. Det kommer kanskje av at vi ikke bruker noen form for elektrisk/magnetisk av koblinger i sporet. Vi kun løfter med en pinne. Noen har magneter på sine pinner.

ØW
Go to Top of Page

UB

11 Poster

Posted - 17/12/2014 :  10:23:05  Show Profile  Reply with Quote
Nej, vi använder inte elektrisk/magnetisk avkoppling utan pinne el liknande.
Men vi kör trafikspel så det blir mycket kopplande av enstaka vagnar.
Det är nog därför vi har lägre toleranströskel för koppelstrul.

Kan vi bara fixa till Rocovagnarna så dom får samma koppelhöjd som Liliputs så kommer det förhoppningsvis att funka bättre.
Även Bemos vagnar behöver fixas då kopplen hänger en del även på dom.

Dina koppel kan säkert vara intressanta att pröva på UHBs grejer, scratchbyggen etc.

Hörde igår att vi har en medlem som bygger en anslutning till sin normalspårsstation, med treskensspår. Den ska vara körklar till en intern träff om ca en månad och då kan H0e-modulerna delta i normalspårets trafikspel också.

När det gäller H0e så har vi testat ett litet annat upplägg än vanligt på modulträffar. Vi bygger upp banan på tex en fredagkväll/lördag morgon och så kör vi under dagen och plockar ned ca kl 17. Blir lite enklare att kombinera med livet i övrigt när man får söndagen fri till annat.
Eftersom banan är relativt liten så är vi körklara på 2 timmar.

Mvh UB
Go to Top of Page

B E Pedersen

Norway
805 Poster

Posted - 17/12/2014 :  16:54:41  Show Profile  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Øystein Wiik

..... Man trenger 0,8mm ms rør og gitarstreng 0,3mm (Det er den nest nederste på en gitar. Hva heter den?)

H-streng (på norsk) ellers det samme som B-streng ....

BE
Go to Top of Page

Øystein Wiik

Norway
2559 Poster

Posted - 17/12/2014 :  20:43:42  Show Profile  Reply with Quote
Takk for det Bjørn Egil.

ØW
Go to Top of Page

Øystein Wiik

Norway
2559 Poster

Posted - 18/12/2014 :  18:36:31  Show Profile  Reply with Quote
Nå har jeg prøvet meg fram med Poco mot Lilliput i en rekke kombinasjoner. Gamle Eggerbahn, Parkside Dundas m.fl. har også fått prøvet seg. Jeg har målt og koblet til og fra. Konklusjonen min er som følger:
Ja det er små forskjeller. Roco ligger ca 5,3mm over sporet (undersiden av bøylen) og Lilliput som regel 0,1-0,2mm over Roco, men også noen ganger under. Dette er innenfor. Alle kobler upåklagelig. Helt perfekt.

Jeg har aldri gjort noe utover å rette opp koblet på vogner som har fått litt medfart og det har vært sjeldent. Jeg ser ikke at dette er noe problem over hodet og følgelig ikke noe å gjøre noe med heller.

I normer som de for kobbelhøyde står det alltid +/- 0,x. Den slakken er fasktisk helt nødvendig for at det skal fungere. Det er en kjent sak at når to bøyler som møtes er akkurat like høye så går begge bøylene opp i 45 gr. og blir stående sånn. Ingen faller ned over motstående krok. D.v.s. ingen kobling skjer.
M.a.o. hvis man skulle klare å justere koblingene helt nøyaktig, så fungere ingen av de!

I FRIMO H0e har vi alltid vært av den oppfatningen at NEM bøylekobbel for H0e fungerer utmerket. Det kan vi trygt fortsette å mene.
Hvordan de tar seg ut er en annen diskusjon.

Roco mot Lilliput

Roco mot Roco

ØW

Edited by - Øystein Wiik on 18/12/2014 18:37:54
Go to Top of Page

UB

11 Poster

Posted - 18/12/2014 :  23:05:10  Show Profile  Reply with Quote
Konstigt, du får helt andra värden.
Jag får kollmäta och se om jag mätt fel.
6 av mina Liliputvagnar är dom treaxliga godsvagnarna som kom förra året.
I minst ett fall så kan jag inte få Rocovagnens bygel att falla ned över kroken på Liputvagnen eftersom den inte når runt.

Mvh UB
Go to Top of Page

Øystein Wiik

Norway
2559 Poster

Posted - 19/12/2014 :  01:20:15  Show Profile  Reply with Quote

Omtrent som her, men disse er fra før-NEM-tiden. Begge er like håpløst feil. Ei Eggerbahn-vogn og et lokbyggesett bygget på et N-understell. (Et redningsprosjekt som er kjøpt brukt/oppgitt på et marked i Tysland for 40€.)

Det er ganske merkelig at du får det problemet der med to moderne vogner. Det må jo være en produksjonsfeil. Bøylen er rett og slett for kort. Eller støtplata stikker for langt fram. Er det bare disse nye Lilliput-vogner som krangler sånn?

Mål og sammenlign bøylestykkene mot de eldre vognene.
Mål avstanden fra bøylenes innside til støtplatene.
Sammenlign med eldre vogner.
Det må være i disse horisontale målene feilen ligger. Det skal mye til før høydeforskjeller gjør sånne utslag. Å dømme etter bildet ditt på SMJF så er ikke høydeforskjellen så stor. Mine høydeforskjeller kan være like store, men er bøylen som den skal så går det greit allikevel.

Kan det være at noen har bestemt seg for å forandre for å gjøre det litt penere og så har de tatt i litt for mye?

Noen av mine Roco-lok har en tendens til å ha en i overkant solid støtplate og en litt høy krok. Noen gamle vogner takler ikke det så bra. Har vært fristet til å file ned støtplata litt (mot loket) og ta toppen av kroken med 0,3-0,5mm. Men har ikke gjort det enda. Vil jo egentlig helst ikke det. Bedre å justere på vognene eller bytte kobbel.
Jeg tenkte at å file ned støtplata kanskje er en løsning du kan anvende for å få bøylen til å falle over kroken.

Roco solgte poser med kobbelhoder når de gikk bort fra sine tidligere trådbøyler som funket ekstremt dårlig. Husker ikke art.nr. Kanskje det hadde vært mulig å bytte til disse hvis du kan få tak i de?

Lilliput til venstre og Roco til høyre. Hvis jeg ikke husker helt feil så har dette roco-koblet et slikt utbyttet hode.
Strekene peker på delen som holder kobbelhodet fast i opphenget. Den er en U-formet klips som man kan pirke løs med et lite skrujern.

ØW

Edited by - Øystein Wiik on 19/12/2014 02:00:36
Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page