Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Smalspor i alle skalaer
 Fargekoder til UHB-stasjonene Bingsfos og Fossum?
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

Svein_H

Norway
93 Posts

Posted - 20/12/2014 :  18:35:21  Show Profile  Visit Svein_H's Homepage  Reply with Quote
I dag begynte jeg på et lite laserbyggesett som jeg har hatt liggende i mange år; "The Flagstop" av Laser Art Structures. Stasjonsbygningen minner litt om Bingsfos / Fossum, om enn i typisk amerikansk stil, men jeg fikk lyst til å bruke fargene fra disse UHB-stasjonene på denne stasjonen, som passer ypperlig inn på det lille H0e-anlegget mitt.

Spørsmålet da er om noen vet hva slags fargekoder som er brukt på disse bygningene, evt også hvilke farger av Vallejo som tilsvarer disse fargene? Vi har plukket ut noen av de vi hadde liggende (ut fra noen bilder av Bingsfos som jeg tok i 2006) som kan funke greit, men de er ikke optimale, så hvis noen vet bedre tar jeg gjerne imot tips og konkrete forslag:-)

Svein

Øystein Wiik

Norway
2559 Poster

Posted - 21/12/2014 :  03:09:21  Show Profile  Reply with Quote
Tja si det? Jeg har min tvil om det fantes noe slikt som fargekode for bygninger.
Titta litt i "Banen og bygda". Det er noen fargebilder der, men ikke mange. De fleste er tatt helt mot slutten.

Skullerud, Løken og kanskje Finstadbru er gråblå. F.eks. Vallejo 70.943
Hemnes er grå. F.eks. 70.989
Med høyde for at gamle fargefoto er temmelig løgnaktige.

Eller kan du søke opp Tertittens venner på Facebook. Der er det mye lokal sakkunskap.

ØW
- tog som ikke skal så langt av sted.
Go to Top of Page

Svein_H

Norway
93 Poster

Posted - 21/12/2014 :  11:10:43  Show Profile  Visit Svein_H's Homepage  Reply with Quote
Takk for tipset Øystein, jeg skal sjekke opp tilgjengelig litteratur og se om det står noe mer der. Er ikke på Facebook og fikk ingen treff på Tertittens Venner da jeg søkte, men har postet samme spørsmål på NJK-forumet.

Her er forøvrig et bilde av stasjonen jeg har begynt på:
http://www.branchline-trains.com/laserart-structures/numeric-lists/ho_images/flagstop.jpg
Go to Top of Page

Øystein Wiik

Norway
2559 Poster

Posted - 21/12/2014 :  14:32:00  Show Profile  Reply with Quote
Fin stasjon det der. Burde kunne ha stått langs UHB den.

Jeg har vel det som er av uhb-literatur, men noe om farger kan jeg ikke huske å ha sett.
Tror nok at det var en viss sammenheng, men at lokale tradisjoner og øvrig miljø spilte vel så stor rolle.
Tertittens venner har også web-sider. Hvis du går veien om Akershus fylkesmuseum så finner du nok en link. Jeg har ikke tilgang til link for tiden dessverre.

ØW
Go to Top of Page

Øystein Wiik

Norway
2559 Poster

Posted - 21/12/2014 :  15:03:53  Show Profile  Reply with Quote
Du kunne ikke tenke deg å bygge en Frimo H0e modul da.
Vi er en liten gjeng som møtes og setter opp en modulbane et eller annet sted. Det skjer gjerne en til to ganger i året at vi kjører smalspor tog og koser oss. Modulene måler et sted mellom 25-30 meter.

ØW
Go to Top of Page

JanT

Norway
242 Poster

Posted - 21/12/2014 :  15:44:53  Show Profile  Reply with Quote
http://www.u-hb.no/
http://www.akersmus.no/tertitten/

JanT
H0 norsk/DC Analog
Go to Top of Page

Svein_H

Norway
93 Poster

Posted - 21/12/2014 :  18:00:57  Show Profile  Visit Svein_H's Homepage  Reply with Quote
Øystein: Joda, har lekt med tanken på å lage H0e-moduler i tillegg til FREMO, var innom Amundsen Hobby i 2009 da dere hadde treff der. Bor ikke så langt unna Aur Prestegård der dere hadde treff sist, men hadde dessverre ikke anledning til å stikke innom da. Så smalsportanken har nok festet seg permanent i hodet mitt og fått modnet seg i løpet av de siste årene, fikk faktisk tak i #6 "Høland" tidligere i høst og har såvidt kjørt den på det lille anlegget mitt:-)

Jan: Takk for linkene! Den ene hadde jeg, men den andre var ny for meg.
Go to Top of Page

Øystein Wiik

Norway
2559 Poster

Posted - 21/12/2014 :  18:17:36  Show Profile  Reply with Quote
Ser ikke bort i fra at neste treff også blir på Aur. Da kommer vi til å utvide det litt i retning minimesse med fokus på smalspor. Vi får se. Ingenting er bestemt ennå.

Jeg kommer til å frese ut noen endestykker ut på nyåret om du er interessert.
Andre som kunne tenke seg å bygge smalspormoduler kan også melde sin interesse. Pris pr par vet jeg ikke ennå, men høy blir den ikke.

ØW
Go to Top of Page

Svein_H

Norway
93 Poster

Posted - 21/12/2014 :  18:26:07  Show Profile  Visit Svein_H's Homepage  Reply with Quote
Det høres absolutt interessant ut ja!:-) Blir det da flate endestykker eller de med brattere skråning på oversiden? Jeg kunne forøvrig tenkt meg noen med sporet litt sideveis forskøvet for å få bedre plass på den ene siden, leste et sted at det var fullt mulig uten å gå på akkord med modulstandarden.
Go to Top of Page

Øystein Wiik

Norway
2559 Poster

Posted - 21/12/2014 :  19:33:01  Show Profile  Reply with Quote
Du kan få hva du vil. Vi heter ikke FRIMO for ingenting.

Vi bruker tre forskjellige standard grensesnitt. Midtstilt flat, midstilt med liten skråning, sidestilt med stor skråning.

Her finner du FRIMO H0e normen og vedleggene til denne.

http://www.norskmjforum.no/forum/topic.asp?TOPIC_ID=8082

Et vedlegg heter "grensesnittmaler". I denne finnes det tre tegninger og du vil se at noen måltall er røde. Det er egentlig bare disse som er viktig for riktig sammenkobling. Resten er derfor strengt tatt helt fritt. Det finnes i alle fall en modul som ikke følger noen av disse tre vanligste. Uten at den skiller seg nevneverdig ut av den grunn.
FRIMO H0e har en rent teknisk norm som mener fint lite om hva du og jeg skal lage. Så derfor;
Vil du ha noe uten om det vanlige så er det greit. Tegn en vektortegning, jeg freser.

ØW

Edited by - Øystein Wiik on 21/12/2014 19:47:18
Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page