Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 MJwiki.no - Online Modelljernbaneleksikon
 MJwiki.no - Kommentarer og forslag
 Mekanisk speedometer/tachometer anno 1920
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Forfatter  Tema Next Topic  

Aclassifier

Norway
12 Posts

Posted - 04/03/2020 :  18:02:34  Show Profile  Visit Aclassifier's Homepage  Reply with Quote
Jeg har kjøpt et Märklin skala 1 model 55681 av Ce 6/8 III. Jeg driver og lager et bloggnotat over saker jeg oppdager [1]

Jeg oppdaget at "f30" gir tikking av speedometer. Jeg har spurt om dette på marklin-users.net [2], men ikke fått noe svar på hvordan et slikt mekaniskt tachometer virker. Det tikker også når loket står stille. En på brukergruppa mente at det var en klokke som måtte trekkes, og det ser nesten slik ut på bilder fra førerhytta. Jeg har regnet ut at et spark (til en fjær på en rask opp / sent ned integratorpil?) fra hovedakslingen hvert sekund gir ca. 15 km/t.

Er det noen som har peiling på hvordan et slikt mekaniskt tachometer fungerte?

Jeg tror ikke at det er ikke elektrisk, så vidt jeg kan se av lokets koblingsskjema fra 1924.

"Alt" jeg leser om mekaniske tachometer snakker om en magnet som piller mot en torsjonsfjær. Men de hadde vel ikke så presise magneter i 1920?

[1] https://www.teigfam.net/oyvind/home/models/201-my-krokis-notes/ (ingen inntekter, gaver eller noe slikt fra bloggen min. Bare utgifter og gøy!) (Søk på "f30" for min beskrivelse der)

[2] https://www.marklin-users.net/forum/posts/m609305-Ticking-speedometer-sound--f30-on-55681#post609305

Edited by - Aclassifier on 04/03/2020 18:05:39

B E Pedersen

Norway
805 Poster

Posted - 09/03/2020 :  16:55:01  Show Profile  Reply with Quote
Kjenner ikke til det du spør om helt konkret, men har kun en erfaring fra en meter/kilomenter-teller jeg hadde på en (trå)sykkel en gang.
Den var montert på gaffelen og en liten tapp var montert på en eike. Tappen traff et 'tannhjul' og dreide dette et 'knepp' for hver omdreining. Med et markant 'tikk'.
Dette systemet forestiller jeg meg også burde kunne brukes for å registrere turtallet. Overført til styrhus med dreibar wire eller aksel.

BE
Go to Top of Page
   Tema Next Topic  
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page