Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Generell MJ og andre tema
 Materiale til bakgrunn
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Forrige side
Forfatter  Tema Next Topic
Side: of 3

Øystein Wiik

Norway
2559 Poster

Posted - 07/02/2011 :  09:20:07  Show Profile  Reply with Quote

Ikke lett å bruke den der.

ØW
Go to Top of Page

smholt

Norway
1866 Poster

Posted - 07/02/2011 :  19:24:03  Show Profile  Visit smholt's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Øystein Wiik

Ikke lett å bruke den der.

Jeg fikk ihvertfall fram fargene som du hadde foreslått.
Syns kanskje det var litt mye farge i de, men jeg får ta en tur til butikken og få tak i fargeprøver og se hvordan de egentlig er.
Kommer nok uansett først til å male det matt hvitt, så får jeg se om jeg skal ha noe farge.
Det hadde vært fint å få sjekket ut om en grå nyanse ville være bedre om himmelen skal lyssettes med farvet lys. Du hadde vel noen tanker om det.
Var ferdig i går med å tapetsere alle flater med glassfiber. Også frontbordet over. Litt ekkelt å jobbe med, minnet om gammel kløete glassvatt, men tror resultatet blir bra når jeg får malt det.

Med vennlig hilsen
Svein-Martin Holt

www.platelayer.com/zmod - www.facebook.com/sveinmartin - www.youtube.com/smholt
Go to Top of Page

Øystein Wiik

Norway
2559 Poster

Posted - 09/02/2011 :  10:25:39  Show Profile  Reply with Quote
quote:
Syns kanskje det var litt mye farge i de, men

Jeg brukte den nå på noen farger og sammenlignet med fargevifta til Beckers.
Det var ikke så gæli. Litt mørkere kanskje men fargemessig bra. (Det hjalp ikke mye å skru opp lyset i skjermen.)

ØW
Go to Top of Page

smholt

Norway
1866 Poster

Posted - 09/02/2011 :  12:30:39  Show Profile  Visit smholt's Homepage  Reply with Quote
quote:

quote:
Syns kanskje det var litt mye farge i de, men

Jeg brukte den nå på noen farger og sammenlignet med fargevifta til Beckers.
Det var ikke så gæli. Litt mørkere kanskje men fargemessig bra. (Det hjalp ikke mye å skru opp lyset i skjermen.)

Får ta meg en tur i butikken og få tak i noren prøver.

quote:
Originally posted by smholt

Fant forresten en online tjeneste på NCS hjemmeside:
http://www.ncscolour.com/en/lm/colour-knowledge/Navigator/

Fant også en beta versjon som kan kjøres online fra samme sted. Da behøver en ikke å laste ned noe program til egen maskin, bare en kan kjøre Java i browseren, burde det virke.

http://www.ncscolour.com/en/lm/colour-knowledge/Navigator-20/

Med vennlig hilsen
Svein-Martin Holt

Go to Top of Page

smholt

Norway
1866 Poster

Posted - 09/02/2011 :  19:44:28  Show Profile  Visit smholt's Homepage  Reply with Quote
Da har jeg fått malt taket og frontbordet svart og det er klart for å male bakgrunnen. Har kjøpt inn hvit matt maling, så vi får se hvordan det blir.

Med vennlig hilsen
Svein-Martin Holt

Go to Top of Page

smholt

Norway
1866 Poster

Posted - 13/02/2011 :  17:53:35  Show Profile  Visit smholt's Homepage  Reply with Quote
Nå har jeg fått malt bakgrunnen 3 strøk med hvit matt maling, etter at den ble tapetsert med glatt glassfiber, så nå begynner det virkelig å bli bra. Det er en ganske tøff effekt i hjørnene, som på en måte forsvinner i ingenting. Akkurat det jeg prøvde å oppnå.

Men, nå er det valgets kvaler; Hvilke farge skal jeg male bakgrunnen i? Skal den lyssettes med farge eller sollys? Tror nok kanskje at vanlig lys i en passende solfarge er det greieste, dermed bør bakgrunnen males i en blå nyanse. Tror det bør være en veldig svak nyanse og allerhelst skulle man vel kanskje prøvd å gradere den? Mørkere i taket, litt lysere et stykke ned på veggen og deretter veldig lys?
Lyssettingen blir vel hvitt lys som skrevet ovenfor, men tenkte også å sette opp noen rgb-leds bak bygningene og eventuelle fjell, for å kunne få forskjellige farger på himmelen. Det burde gå greit om det brukes en lysere nyanse nederst. Har kjøpt meg en pakke med 1000 Sun-White doble LEDs, så det er bare å sette igang med å lodde LED-striper. Vil i hvertfall prøve om det er nok lys.

Her er de forskjellige fargene Øystein har foreslått. Jeg syns kanskje det er litt mye farge i de, men hvem vet?
Noen forslag?

Sånn ser det ut på et typisk sted som skal modelleres, Tehachapi Loop, en solfylt dag i mai:

Med vennlig hilsen
Svein-Martin Holt

Go to Top of Page

Øystein Wiik

Norway
2559 Poster

Posted - 13/02/2011 :  18:01:03  Show Profile  Reply with Quote
Mye farge ja , men jeg forutsetter at du fader ut.

Prøv med hvitt og blått lys mot de to mørkeste grå. Det er jeg spent på hvordan ter seg.

ØW
Go to Top of Page

smholt

Norway
1866 Poster

Posted - 13/02/2011 :  21:30:17  Show Profile  Visit smholt's Homepage  Reply with Quote
quote:

Mye farge ja , men jeg forutsetter at du fader ut.

Prøv med hvitt og blått lys mot de to mørkeste grå. Det er jeg spent på hvordan ter seg.

Så du tenkte at om en valgte en blåfarge så skulle den tones ut i en lysere farge nederst?
Kunne man da tenke seg at man malte taket og begynnelsen av den runde overgangen i samme farge, og brukte slutten på den runde overgangen til å gå fra den mørke fargen og f.eks. 60% ned på veggen, tone over til den lyse fargen, eller?
Kunne man da bruke den mørke blåfargen fra Tehachapi og tone den over i den lyseste(kanskje enda litt lysere)?

Nå er jeg ikke så god på maling, men hvordan ville man enklest kunne få malt en slik overgang, f.eks. med kost. Eller er det bedre å sprøyte f.eks. den lyseste fargen så overgangen blir med usynlig?

Skal prøve å få skrevet ut et større ark med gråfarge og teste litt med farget lys. For å få kontroll på belysningen holder det vel kanskje ikke bare med striper av leds, men man burde skaffe noen ordentlige lamper? Jeg får begynne å lage noen ledstrips for test.

Med vennlig hilsen
Svein-Martin Holt

Go to Top of Page

B E Pedersen

Norway
805 Poster

Posted - 13/02/2011 :  22:58:31  Show Profile  Reply with Quote
Toningen kommer jo godt fram på 'loop'-bildet ditt Svein-Martin ..

BE
Go to Top of Page

smholt

Norway
1866 Poster

Posted - 13/02/2011 :  23:01:57  Show Profile  Visit smholt's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by B E Pedersen

Toningen kommer jo godt fram på 'loop'-bildet ditt Svein-Martin ..

Ja, det gjør det, men jeg lurer på den beste og enkleste måten å få malt en slik overgang.

Med vennlig hilsen
Svein-Martin Holt

Go to Top of Page

tjm

Norway
2884 Poster

Posted - 13/02/2011 :  23:07:31  Show Profile  Visit tjm's Homepage  Reply with Quote
Det finnes rimelige 220V malingssprøyter som kan brukes til "vanelig" veggmaling. http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Verktoy/Sproytepistol-elektrisk/.
eller
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Elverktoy/Ovrig/Lakksproyte-PSG-110/

Jeg ville kanskje ha satset på det for å få en jevnere overgang en ved bruk av pensel eller rulle?

Mvh.
Torsja
WWW.TORSJA.COM & WWW.ZMOD.NO
Sjekk også ut www.MJwiki.no
Go to Top of Page

smholt

Norway
1866 Poster

Posted - 13/02/2011 :  23:47:28  Show Profile  Visit smholt's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by tjm

Det finnes rimelige 220V malingssprøyter som kan brukes til "vanelig" veggmaling. http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Verktoy/Sproytepistol-elektrisk/.
eller
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Elverktoy/Ovrig/Lakksproyte-PSG-110/

Jeg ville kanskje ha satset på det for å få en jevnere overgang en ved bruk av pensel eller rulle?

Sprøyte er nok det enkleste. Her var det jo noen man kan bruke. Får kjøpe med litt plastfolie og maskeringstape i tillegg. Det blir vel søl overalt.
Hvordan er det med sprøyting, vil man kunne bruke samme farge hele veien og f.eks. bruke rull på taket og fra avrundingen og nedover bruke sprøyte. Vil man da kunne få en tett overgang til den rullede flaten og en jevn overgang ved å bruke mindre og mindre maling nedover veggen, eller må man bruke flere nyanser?

Med vennlig hilsen
Svein-Martin Holt

Go to Top of Page

tjm

Norway
2884 Poster

Posted - 14/02/2011 :  00:04:25  Show Profile  Visit tjm's Homepage  Reply with Quote
Bruke den lyse fargen først på hele, dvs. mye maling fra taket og ned så fade ut til du kommer i bunn. Så brukt en litt mørkere farge fra taket og fadet den ut noe under bøyen kanskje?

Du bør greie å fade ut ved å føre pistolen fortere og lengre unna veggen jo lavere du kommer?

Mvh.
Torsja
Go to Top of Page

Øystein Wiik

Norway
2559 Poster

Posted - 14/02/2011 :  01:07:49  Show Profile  Reply with Quote
I utgangspunktet tenker jeg med disse eksempelene på himmelblå at man velger seg en av de og så sprøyter en 100% dekkenede øverst og toner ut mot hvitt i horisonten. Blir man ikke fornøyd så kan man jo rette opp litt med hvitt nedenfra og oppover også.
Dette er definitivit ensprøytejobb, men når/hvis du legger på litt skyer så kan du få bruk for å suplere med pensel. Eller kanskje en svamp?
Når jeg foreslo flere blåfarger så var det fordi himmelen har så mange blåfarger og under andre himmelstrøk så er det enda fler.
Hvis man vil ha en blåfarge her og en annen der så kan det sikkert funke det også. Men du må jo lage noe overganger da. Kanskje gråvær?

De blågrå variantene tenkte jeg på for å male på med lys. Hvitt lys og varianter av blått lys. Kanskje kan man få en slik farge til å funke som natt også. D.v.s. det går helt sikkert det, men jeg vet ikke hvor mørk den må være for å virke nattsvart det ene øyeblikket og så lys som midt på dagen når den belyses med blått/hvitt.
Ikke så lett.
Lys og mørke er en litt ubestemmelig og relativ sak.

ØW
Go to Top of Page

smholt

Norway
1866 Poster

Posted - 15/02/2011 :  00:49:29  Show Profile  Visit smholt's Homepage  Reply with Quote
quote:

I utgangspunktet tenker jeg med disse eksempelene på himmelblå at man velger seg en av de og så sprøyter en 100% dekkenede øverst og toner ut mot hvitt i horisonten. Blir man ikke fornøyd så kan man jo rette opp litt med hvitt nedenfra og oppover også.

Ville man kunne gå motsatt vei? Dvs å male hele bakgrunnen i den mørkeste blåfargen og bare sprøyte den nederste delen dekkende hvit og deretter tone den ned så det blir mer og mer blått ved å sprøyte med mindre og mindre hvit? Får vel teste det. Det blir i tilfelle mye mindre å sprøyte.

Med vennlig hilsen
Svein-Martin Holt

Go to Top of Page

Øystein Wiik

Norway
2559 Poster

Posted - 15/02/2011 :  10:02:15  Show Profile  Reply with Quote
Klart du kan. Du må ha en hvit som dekker godt nok, men det er klart du kan gjøre det. Nå er jo uansett sprøyting en veldig rasjonell måte å male på da. Mye rasker enn rulla di. Mye penere også vil jeg tro.

ØW
Go to Top of Page

smholt

Norway
1866 Poster

Posted - 16/02/2011 :  00:02:44  Show Profile  Visit smholt's Homepage  Reply with Quote
Da har jeg ihvertfall kommet i gang med blå bakgrunn. Sprøyte er også innkjøpt, så etter litt maskering får vi se om vi ikke kan få tonet det ned til hvitt på nedre del. Det ser ut som det er ganske mørkt, men jeg håper det blir bra med toningen og kanskje noen skyer.

Med vennlig hilsen
Svein-Martin Holt

Go to Top of Page

smholt

Norway
1866 Poster

Posted - 09/03/2011 :  00:45:13  Show Profile  Visit smholt's Homepage  Reply with Quote
Endelig er jeg igang med rammeverket til anlegget:

Byggeblog: http://www.platelayer.com/project-blog.aspx

I de siste ukene har jeg også gjort en del endringer på sporplanen, gjort den litt enklere og fjernet noen spor:

Anleggsblog: http://www.platelayer.com/plans-new-permanent-layout.aspx

Med vennlig hilsen
Svein-Martin Holt

Go to Top of Page

smholt

Norway
1866 Poster

Posted - 16/03/2011 :  10:37:09  Show Profile  Visit smholt's Homepage  Reply with Quote
Nå går det stadig vekk litt fremover. Rammeverket begynner å komme på plass og de første hullene i veggen inn til vaskerommet er tatt ut.

Med vennlig hilsen
Svein-Martin Holt

Go to Top of Page

tjm

Norway
2884 Poster

Posted - 16/03/2011 :  20:47:47  Show Profile  Visit tjm's Homepage  Reply with Quote
Spenne

Mvh.
Torsja
Go to Top of Page

smholt

Norway
1866 Poster

Posted - 03/05/2011 :  12:44:13  Show Profile  Visit smholt's Homepage  Reply with Quote
Nå er jeg godt i gang med byggingen, etter utallige endringer av sporplanen. Har også fått litt inspirasjon etter å ha funnet NYC High Line på nettet. Skal få tatt noen flere bilder etterhvert.

Link til hjemmeside: http://www.platelayer.com/big-changes-in-trackplan-now-with-nyc-high-line.aspx

Bildet er funnet her: http://www.thehighline.org/galleries/images/the-high-line-in-operation

Med vennlig hilsen
Svein-Martin Holt

Go to Top of Page

smholt

Norway
1866 Poster

Posted - 17/02/2020 :  14:46:36  Show Profile  Visit smholt's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by smholt

Nå har jeg fått malt bakgrunnen 3 strøk med hvit matt maling, etter at den ble tapetsert med glatt glassfiber, så nå begynner det virkelig å bli bra. Det er en ganske tøff effekt i hjørnene, som på en måte forsvinner i ingenting. Akkurat det jeg prøvde å oppnå.

Men, nå er det valgets kvaler; Hvilke farge skal jeg male bakgrunnen i? Skal den lyssettes med farge eller sollys? Tror nok kanskje at vanlig lys i en passende solfarge er det greieste, dermed bør bakgrunnen males i en blå nyanse. Tror det bør være en veldig svak nyanse og allerhelst skulle man vel kanskje prøvd å gradere den? Mørkere i taket, litt lysere et stykke ned på veggen og deretter veldig lys?
Lyssettingen blir vel hvitt lys som skrevet ovenfor, men tenkte også å sette opp noen rgb-leds bak bygningene og eventuelle fjell, for å kunne få forskjellige farger på himmelen. Det burde gå greit om det brukes en lysere nyanse nederst. Har kjøpt meg en pakke med 1000 Sun-White doble LEDs, så det er bare å sette igang med å lodde LED-striper. Vil i hvertfall prøve om det er nok lys.

Her er de forskjellige fargene Øystein har foreslått. Jeg syns kanskje det er litt mye farge i de, men hvem vet?
Noen forslag?

Sånn ser det ut på et typisk sted som skal modelleres, Tehachapi Loop, en solfylt dag i mai:

Med vennlig hilsen
Svein-Martin Holt

Valgets kvaler igjen, noen år etter forrige gang. Blir nok mer nøytralt og ikke så blått denne gangen.
Foreløbig ser det sånn ut:

Med vennlig hilsen
Svein-Martin Holt

Go to Top of Page

smholt

Norway
1866 Poster

Posted - 04/03/2020 :  09:30:36  Show Profile  Visit smholt's Homepage  Reply with Quote
Den seneste utviklingen på anlegget inkluderer ferdig bakgrunn og belysning:
http://www.platelayer.com/led-strips-for-the-layout-installed.aspx

Med vennlig hilsen
Svein-Martin Holt

Go to Top of Page

TeVe

Norway
374 Poster

Posted - 04/03/2020 :  19:51:47  Show Profile  Visit TeVe's Homepage  Reply with Quote
Enig med nedtoningen av blåfargen, men himmel kan være ganske blå høyt oppe. Den natthimmelen så eget spennende ut. Ser gjerne fortsettelsen.
Fant tilbake til dette forumet som jeg gjerne skulle se komme skikkelig til live igjen.

Terje

Terje V.
Go to Top of Page
Side: of 3  Tema Next Topic  
Previous Page
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page